Wij houden ons PWS over de magneetzweeftrein en willen graag ook zelf een modelmagneetzweeftreintje bouwen. Wij vroegen ons af wat het best toe te passen ontwerp is. We hebben momenteel 2 ontwerpen in gedachten. namelijk:
- De magneetbaan met een korte voortstuwing aan het begin.
Voor dit ontwerp gebruikt men aan het begin van de baan een elektromagneet om de trein een kinetische energie mee te geven. De trein verliest weinig energie omdat er geen rolwrijving plaatsvindt. Hierdoor komt de trein een aanzienlijk stuk vooruit. Dit ontwerp is voor een modelbaan goed toepasbaar vanwege de korte afstanden die de trein aflegt. Op grote schaal is dit ontwerp alleen toepasbaar door om de zoveel meter de trein nieuwe kinetische energie te geven of door de trein in een volledige vacuüm te stoppen waardoor de trein helemaal geen energie verliest. De trein maakt hierbij alleen gebruik van levitatie en wordt op zijn plaats gehouden door magneten die tegen de zijkant van de trein kracht uitoefenen. - Permanente magneetbaan met een zwevende supergeleider.
Dan heb je nog de inductie baan waarbij je supergeleider onder de trein monteert en op de baan spoelen die zorgen voor de levitatie en voortstuwing. De spoelen op de baan worden in fase aangezet, hierdoor volgt de supergeleider de spoel die aanstaat en beweegt voort over de baan.(zie figuur ). Maar een supergeleider is ook superduur, daarnaast heb je enorm veel vloeibare stikstof nodig om de supergeleider koud genoeg te houden om supergeleiding op te laten treden.
Graag horen we van u welke van deze twee ontwerpen u het best toepasbaar lijkt. Misschien heeft u ook nog enkele tips voor de materialen die we kunnen gebruiken. (magneten, supergeleiders e.d.)
Bij voorbaat dank,
Jelle Tromp en Lowe Blom.