Hey Lotte en Livius,

De natuurkunde achter een hydrofoil is natuurlijk heel belangrijk! De meest accurate theorie is die over het drukverschil. Bij een hydrofoil ontstaat lift door het drukverschil dat ontstaat wanneer water langs de specifiek gevormde vleugel stroomt. De voorvleugel heeft een asymmetrisch profiel: het water dat over de bovenkant beweegt legt een langere weg af en stroomt daardoor sneller dan het water onder de vleugel. Volgens Bernoulli resulteert een hogere stroomsnelheid in een lagere druk. Onder de vleugel blijft de snelheid lager en de druk hoger. Dit drukverschil creëert een opwaartse kracht: de lift. Tegelijk speelt ook de invalshoek een rol. Wanneer de foil onder een kleine hoek het water instroomt, wordt het water omlaag afgebogen. Volgens de derde wet van Newton zorgt de neerwaartse impuls van het water voor een gelijke en tegengestelde opwaartse kracht op de vleugel. De totale lift is dus het resultaat van zowel drukverschil als momentumverandering. Zodra de lift groter wordt dan het gewicht, komt het board boven het wateroppervlak.
Ik ga nog even zoeken naar wat goede literatuur en zal dat naar jullie sturen!

Groetjes,
Splinther