Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registreren
    • Login
    1. Home
    2. IsabelvanGink
    3. Onderwerpen
    I
    Offline
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 3
    • Berichten 6
    • Groepen 0

    Onderwerpen

    • I

      NOx-uitstoot procesfornuizen

      Gevolgd Genegeerd Scheduled Pinned Gesloten Verplaatst Technasium
      8
      0 Stemmen
      8 Berichten
      238 Weergaven
      S
      he @IsabelvanGink Goed bezig! Jullie weten al dat NOx ontstaat door hoge verbrandingstemperaturen. Dat is eigenlijk de sleutel voor het bedenken van een oplossing: als je weet wat het probleem veroorzaakt, kun je nadenken over wat je daaraan kunt veranderen. Een logische eerste vraag is dus: wat gebeurt er met de NOx-uitstoot als je de verbrandingstemperatuur verlaagt? En hoe zou je dat kunnen bereiken? Denk bijvoorbeeld aan wat er gebeurt als je de verhouding tussen brandstof en lucht aanpast, of als je iets toevoegt aan het verbrandingsproces om de temperatuur te drukken. Er zijn ook oplossingen die niet de verbranding zelf aanpassen, maar de uitstoot behandelen nadat die al is ontstaan. Welke richting lijkt jullie het meest logisch voor B890, en waarom? Groet, Splinther
    • I

      expert gezocht

      Gevolgd Genegeerd Scheduled Pinned Gesloten Verplaatst Overige Vragen
      1
      0 Stemmen
      1 Berichten
      125 Weergaven
      Niemand heeft gereageerd
    • I

      Off-grid huisjes

      Gevolgd Genegeerd Scheduled Pinned Gesloten Verplaatst Overige Vragen
      2
      0 Stemmen
      2 Berichten
      144 Weergaven
      S
      He Isabel, Ik ben Splinther en studeer Werktuigbouwkunde an de TU Delft. Cool onderwerp en heel erg van deze tijd, leuk! Ik ben er even wat dieper op ingegaan en ben hierop uitgekomen. Voor een klein off-grid wooncluster van vijf huisjes is de beste en meest efficiënte combinatie meestal: zonnepanelen + batterijopslag, en eventueel windenergie als er genoeg wind is. Zonnepanelen zijn goedkoop, betrouwbaar en leveren in Nederland het hele jaar door goed stroom. In de winter wekken ze minder op, maar dat kun je opvangen met een batterij (bijvoorbeeld een lithium-ijzerfosfaatbatterij). Die slaat de energie overdag op en levert ’s nachts of bij bewolking stroom terug. Windenergie vult de zonne-energie goed aan, vooral in de winter wanneer er minder zon is. Maar kleine windmolens leveren alleen goed als ze op een hoge mast (20–30 meter) staan op een open, winderige plek. In een bebouwde of bosrijke omgeving wekken ze vaak te weinig op om rendabel te zijn. Voor vijf huisjes die samen ongeveer 25 kWh per dag gebruiken, heb je meestal genoeg aan: 15–25 kWp aan zonnepanelen (ongeveer 60–80 m²), een batterij van 30–60 kWh voor één tot twee dagen stroomreserve.Een kleine windturbine kun je toevoegen als er veel wind is, zodat je in de winter minder van de batterij hoeft te gebruiken.4 Ik hoop dat je hier iets aan hebt anders hoor ik het graag! Groet Splinther PWS team TU Delft