Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Gerard
    G
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 4
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Gerard

    @Gerard

    0
    Reputatie
    355
    Bekeken
    4
    Berichten
    0
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

    Gerard Ontvolgen Volgen

    Meest recente berichten door Gerard

    • RE: Weerstand boot en schaal verhouding

      hoi Joris,

      Ik ben flink opgeschoten met mijn PWS en mag hem vrijdag inleveren. Ik heb alle weerstanden kunnen onderscheiden en berekenen. Door de theorie die je mij hebt gestuurd kon ik zelfs berekenen in coach hoeveel vermogen ik minimaal nodig had om de planerende situatie te bereiken. Zonder jullie hulp had ik nooit zo'n verslag in elkaar kunnen zetten. Bedankt hiervoor en misschien tot volgend jaar ;)

      Gerard

      geplaatst in Water & boten
      G
      Gerard
    • RE: Weerstand boot en schaal verhouding

      Hallo,

      Ik heb nog met mijn docent naar de weerstand grafiek gekeken, en kwamen achter de conclusie dat de beginweerstand wel erg hoog was. Waarschijnlijk is dit het katrol wat niet vloeiend rolt. Hierdoor vallen mijn weerstanden wat hoger uit en dus ook mijn vermogens om de boot te laten varen. ik zal dus even opnieuw rekenen maar weet zeker dat het vermogen voor de boot in het echt lager zal worden als dit opgelost is.

      De rompsnelheid heb ik bepaalt en eigenlijk als leuk feitje in mijn pws gezet. Hierdoor weet ik ook dat mijn model op het laatst planeert (topsnelheid 2.2 m/s). Ik weet dat door het planeren de boot wordt opgetild en daardoor sneller kan maar ik neem aan dat dit automatisch wordt meegerekend in de grafieken van Coach.
      Is het berekenen van weerstanden tijdens planeren een uitzondering of kun je gewoon verder rekenen met de bekende gegevens?

      groetjes,

      Gerard

      geplaatst in Water & boten
      G
      Gerard
    • RE: Weerstand boot en schaal verhouding

      hallo,

      Bedankt voor de hulp, hier heb ik inderdaad wat aan. De workshop had ik gezien, maar was hier net te laat voor.

      de wrijvingsweerstand gaat zeker lukken maar ik heb een vraagje over de golfweerstand. De golfweerstand benader je met het getal van Froude maar klopt het dat dit een dimensieloos getal is? Ik kan hem berekenen door de wrijvingsweerstand en de luchtweerstand van de totale weerstand af te trekken maar ik zou graag via de officiële weg wat vertellen in mijn pws over de golfweerstand.

      de schalen van het model naar werkelijkheid snap ik nu redelijk:
      schaal is 1 : 20 dus schaal voor volume, massa en krachten is 1:20^3 = 1:8000

      (dit is wel goed: Froude getal model= Froude getal werkelijkheid) na even rekenen komt daar 1:4.47 dus het model moet 4.47 keer zo langzaam varen en de tijd moet ook 4.47 zo langzaam.

      maar dan nu dit. ik heb voor mijn model het vermogen berekent wat nodig is om het met een constante snelheid te later varen. die schaal berekening lijkt mij erg groot:

      P=w\t dus P=f*v
      de schaal voor tijd en snelheid is 1;4.47 en die voor massa dus ook krachten is 1:8000

      de schaal voor het vermogen zou dan dit zijn: (1:4.47)*(1:8000)= 1:35760

      mijn vraag is of de schaal van het vermogen wel klopt want als dit zou kloppen, heb ik 350 kW nodig om mijn boot 36 Km\uur laten varen. dat lijkt mij stug

      alvast bedankt Joris

      Groetjes,

      Gerard

      geplaatst in Water & boten
      G
      Gerard
    • Weerstand boot en schaal verhouding

      Hallo,

      Voor mijn pws heb ik na veel testen een romp ontworpen om snel mee te varen. Door de boot door een waterbak te trekken met een gewichtje kon ik redelijk veel berekenen. Ik heb via coach snelheidsgrafieken uitgezet waarmee ik uiteindelijk de totale weerstand heb uitgezet en het vermogen van die weerstand (P=Fw*v).

      Nu vraag ik me af hoe ik het beste de golf- , druk- en wrijvingsweerstand kan berekenen. Het voordeel is dat ik de totale weerstand al weet, maar met de formules van Wikipedia kom ik niet ver met het onderscheiden van de druk-, golf- en wrijvingsweerstand.

      Mijn tweede vraag (en de belangrijkste) is hoe de verhoudingen van de totale weerstand tegenover de werkelijke boot staan. De schaal is 1:20 (model is 60 cm). Mijn model heeft bijvoorbeeld 2 N weerstand bij een snelheid van 9 m\s. de snelheid van de echte boot is dan ook 9 m/s want die veranderd niet, maar wat is dan zijn weerstand? Is dat de weerstand van het model *10^3 doordat alleen de lengte, de breedte en het gewicht veranderen?

      Een bestandje met theorie over deze vragen vind ik ook prima want het is tenslotte mijn Pws.

      Alvast bedankt

      geplaatst in Water & boten
      G
      Gerard