Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. eliasdubbeldam
    E
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 5
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    eliasdubbeldam

    @eliasdubbeldam

    0
    Reputatie
    354
    Bekeken
    5
    Berichten
    0
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

    eliasdubbeldam Ontvolgen Volgen

    Meest recente berichten door eliasdubbeldam

    • RE: PWS papieren vliegtuig

      Beste Wouter,

      Ook ik heb nog een twee vragen, over het Reynoldsgetal. Ik snap wat het reynoldsgetal in principe inhoud maar ik snap niet waarom het ideaal is om een oneidig hoog reynoldsgetal te hebben ( dit las ik in een boek). De visceuze krachten spelen dan nauwelijks een rol wat voordelig zou zijn maar ik hoezo is het handig om een turbulente luchtstroom om de vleugel te hebben. Of is het niet handig maar wel beter dan de visceuze krachten?

      Verder wil ik begrijpen of dunne of dikke vleugels voor een papieren vliegtuigje beter zijn. Een papierenvliegtuigje heeft een laag reynoldsgetal en dan lees ik overal dat dunne vleugels dan beter zijn. Dit zou dan te maken hebben met de grenslaag die los laat. Maar ik kan nergens echt uitleg er over vinden. Heb jij enig idee waarom een dunne vleugel met betrekking tot het reynoldsgetal beter zou zijn?

      Groet,
      Hidde

      geplaatst in Raketten
      E
      eliasdubbeldam
    • RE: PWS papieren vliegtuig

      Beste Wouter,

      Een tijd geleden zijn wij langs geweest in Delft en hebben we over de krachten op een papieren vliegtuigje gesproken. Waar ik niet uitkom is hoe het drukverschil van de boven en onderkant van een vleugel ontstaat.

      Wanneer je naar simulaties en tekeningen van stroomlijnen kijkt, zie je dat degene die recht op de neus en sommige daaronder, naar de bovenste vliegtuigvleugel worden afgebogen. Waarom gebeurt dit? Ik lees wel dingen over de werveltheorie maar is er niet een andere reden?

      Hieronder enkele links van voorbeelden:
      https://www.google.nl/search?q=liftkracht&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjhsczN2YTKAhWF2xoKHWRfAYcQ_AUIBygB&biw=1506&bih=867#imgrc=FzAGzOR2gn129M%3A
      https://www.google.nl/search?q=liftkracht&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjhsczN2YTKAhWF2xoKHWRfAYcQ_AUIBygB&biw=1506&bih=867#imgrc=76yFyaIUSCiBWM%3A

      Groet,
      Elias

      geplaatst in Raketten
      E
      eliasdubbeldam
    • RE: PWS papieren vliegtuig

      Beste Wouter,

      Op de site deden veel links het niet. Maar we zijn wel verder gekomen.

      Toch zit ik nog met het probleem hoe een papieren vliegtuig nou eigenlijk vliegt. Heeft een vleugel een angle of attack als het vliegtuig in de lucht is?

      Als een vleugel deze wel heeft, kan je de lift verklaren met Newtons derde wet.
      Ook heb ik iets gelezen over Kutta's condition en dat deze, bij een platte vleugels met een angle of attack, er voor zorgt dat de wet van Bernoulli kunnen gebruiken voor het ontstaan van lift. Dit begreep ik niet helemaal, maar zit ik op het goede spoor met Kutta's condition?

      Ik ga hierboven er maar van uit dat een papieren vliegtuigvleugel een angle of attack heeft in de lucht. Maar ik begrijp niet hoe deze zou ontstaan. De vleugels staan zelfs de andere kan op als je ze vouwt

      Groet,
      Elias

      geplaatst in Raketten
      E
      eliasdubbeldam
    • RE: Elke donderdag PWS Middag op het Science Centre Delft!

      Beste Wouter,

      Aan het begin van het schooljaar ben je bij ons langs geweest op het ECL in Haarlem en toen hebben wij gesproken over de kleine windtunnel waar je proefjes mee kan doen zoals staat op http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/pws-middag/. Wij willen van een paar papieren vliegtuigjes meten welke krachten erop werken als deze in een windtunnel zijn. Is het mogelijk om de vliegtuigjes op een soort van knijper te plaatsen waar je de krachten mee meet?

      Wij zouden graag langs komen als dit mogelijk is. In de agenda staat luchtvaart als laatst op 8 oktober. Dit is wat kortdag voor ons. Zijn de PWS middagen er ook nog later in het jaar of volgend jaar?

      Groet,
      Elias Dubbeldam

      geplaatst in Raketten
      E
      eliasdubbeldam
    • PWS papieren vliegtuig

      Wij zijn een beetje begonnen aan ons PWS waar wij verschillende aspecten van papieren vliegtuigen willen onderzoeken (zwaartepunt, hoe van worp, angle of attack, etc) en hiermee het perfecte papieren vliegtuigje met zijn worp willen maken.
      Ik snap alleen niet precies hoe een papieren vliegtuigvleugel werkt. Ik lees veel dat een vleugel vliegt door zijn bolling aan de onderkant of de schuine hoek. Maar bij een papieren vliegtuig vind ik geen van deze twee dingen. 'Vliegt' een papieren vliegtuig eigenlijk wel?
      Ik hoop dat iemand ons het goede pad kan wijzen hoe wij verder kunnen komen met deze vraag.

      Groet,
      Elias Dubbeldam

      geplaatst in Raketten
      E
      eliasdubbeldam