Een golfbal die nooit scheef gaat!
-
Beste student,
Ik wil voor mijn PWS graag een golfbal maken zonder afwijking. Maar ik zit wel nog met een paar vragen.
- Om een bal recht te laten vliegen moet de bal een slim dimples=putjes patroon hebben. Ik heb wel een idee hoe dit eruit moet gaan zien. Het lijkt mij leuk om te berekenen wat het optimale patroon zou zijn voor de minste afwijking. Kan dit, Of wordt dat iets te complex voor een middelbare scholier?
- Is het een mogelijkheid om een 3d printer van de TU Delft te gebruiken voor zo'n golfbal?
- Is het überhaupt haalbaar om een golfbal met een speciaal dimples / putjes patroon te maken met een 3d printer?
Als je nog andere suggesties hebt hoor ik ze graag!
Alvast bedankt,
Timo Thans -
Hoi Timo,
Je hebt een bijzonder onderwerp gekozen. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de uitkomst. Ik moet helaas bekennen dat ik nog niet echt een idee zou hebben hoe zo'n golfbal eruit zou moeten zien. Dit zou ik dus graag van je horen. In principe denk ik dat het zeker mogelijk is zo'n bal dan te printen, al moet ik daar natuurlijk eerst het ontwerp voor zien, dat kan dan eventueel bij ons.
Verder zat ik te denken hoe je gaat testen dat die bal daadwerkelijk rechtdoor vliegt. Je zult namelijk een proef moeten bedenken om je onderwerp te testen. Had je hier al ideeën voor?Groetjes,
Joris
-
Hé Joris,
Allereerst, dank voor je reactie.
Een bal die langs de evenaar vlakke putjes heeft en diepe putjes langs de polen, zou in theorie recht moeten vliegen. Je moet de bal dan wel altijd hetzelfde neerleggen.
Wat betreft het testen heb ik een apparaat dat de balvlucht heel precies kan meten doormiddel van een doppler radar. Hiermee kan ik de afstand en afwijking meten, maar ook hoeveel graden het clubblad open of dicht staat op het moment van raken en de zij-spin. Ik zou bijvoorbeeld normale ballen kunnen slaan met een clubblad dat +- 3 graden open staat, en hetzelfde dan doen met mijn zelfgemaakte ballen. Vervolgens meet het apparaat de zij-spin en de afwijking van ze allebei en dan moet er een verschil te zien zijn. Is dit een goede proef of zijn er te veel variabelen? Ik ben natuurlijk geen swingrobot, maar ik kan wel redelijk tot een graad mijn clubblad bepalen. En als je dan gemiddeldes neemt zou dit wel een goed beeld moeten geven denk ik.
Het apparaat heet trouwens Trackman. www.trackmangolf.com
Dankjewel,
Timo