Achtergrondstraling
-
Beste Thom,
Wij hebben in een word-bestand genoteerd hoe wij het proefje willen uitvoeren. Helaas wisten wij niet hoe wij het word-document aan u konden tonen, daarom hebben wij besloten om het hieronder te plakken. Hierbij ons stappenplan voor het proefje:Straling meten
Uitvoering
Gebruik de stralingsmeter om de straling van de omgeving te meten. Dit is je controlegroep. Noteer je metingen. Hierna neem je de telefoon erbij en meet je de straling van de omgeving op dit moment. Dit doe je vervolgens met de andere elektrische apparaten dat je meeneemt. Meet de straling van de telefoon, laptop etc. gedurende een kwartier, hierna en halfuur en een uur. Vergelijk de metingen per tijdseenheid en vergelijk ook de metingen van de omgevingsstraling zonder apparatuur en met apparatuur.
Stappenplan- Gebruik de stralingsapparaat om de omgevingsstraling te meten, noteer je meting
- Pak als eerste een klein elektrische apparaatje en meet nu de straling van de omgeving voor gedurende 15 minuten, hierna 30 minuten en daarna een uur. Noteer je metingen
- Doe hetzelfde als hierboven, maar dan met een grotere elektrische apparaat.
- Vergelijk nu de controlegroep met de groep waarbij er potentieel extra straling aanwezig is vanwege de apparatuur.
Benodigdhedenlijst - Stralingsmeter (Nog niet bekend)
- Elektrische apparatuur ( telefoon, laptop, etc.)
- Stopwatch
-
Ha jongens,
Sorry voor de late reactie, dit komt door de migratie naar de nieuwe site.
Van "rare" benodigdheden hebben jullie eigenlijk alleen een stralingsmeter nodig? Een Geiger-Müller teller is hier een voorbeeld van. Ik acht de kans eigenlijk erg groot, dat deze gewoon bij jullie op school aanwezig is.
Laat mij even weten op dit zo is!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Op onze school is er helaas geen geigenmullerteller, dit hadden wij aan onze begeleider/ natuurkundedocent gevraagd.
met vriendelijke groet
Oguzhan en Talha
-
Beste Oguzhan en Talha,
Ah dat is vervelend. Ik ga even rondvragen of we op het science center een gm-teller hebben en anders kijken of deze op TU te vinden is!
Groetjes,
Thom
-
Ha jongens,
Even een kleine update, morgen weet ik of we een GM-teller hebben om te gebruiken.
Jullie horen van me!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wij vroegen ons af of je de geigenmullerteller hebt kunnen vinden. Dit vroegen wij ons af omdat er al een paar dagen zijn verstreken, bij het antwoord dat je had gegeven.
alvast bedankt en met vriendelijke groeten van
Oguzhan en Talha
-
Ha jongens,
Mijn excuses, ik was helemaal vergeten te reageren. Vorige week probeerde ik de apparatuur man te zoeken om het te vragen, was niet gelukt. Ik zal het vandaag weer proberen. Jullie horen nu echt vandaag van me...
Groetjes,
Thom
-
Ha jongens,
Een kleine update, de materiaal man was er gister en vandaag niet.
Morgen zal ik weer langs gaan!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
De deadline van onze eerste versie van PWS moet uiterlijk 30 november ingeleverd worden. Zou je graag zo spoedig mogelijk kunnen antwoorden?
Alvast bedankt,
Oguzhan en Talha
-
Beste Oguzhan en Talha,
Mijn excuses ik ben helemaal vergeten jullie op de hoogte te houden. Ik heb de materiaalman dus nog niet gesproken (steeds elkaar misgelopen). Ik heb z'n nummer nu en zal hem morgen bellen.
Ik heb even nog een keer gekeken naar jullie proefschrift. En zag dat jullie de metingen wilde vergelijken met de aanwezigheid elektrische apparatuur. Ik kan jullie wel vertellen dat van laptops telefoons etc. géén radioactieve straling komt. Je zult dan ook weinig verschil zien tussen de metingen. Wat misschien een idee is, om de meting ook uit te voeren op verschillende de plekken (zoals vlakbij de kern-reactor van de TU).
Wederom mijn excuses.Groetjes,
Thom
-
Ha jongens,
Er is een geiger-teller die we kunnen gebruiken. Alleen moeten wij nog eens kijken naar jullie meetplan. Aangezien telefoons etc. geen radioactieve straling uitzenden.
Ik heb wel wat radioactieve preparaten hier waar we ook mee kunnen meten.
Laten wij hier nog even over sparren.Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Heel erg bedankt voor het goede nieuws. Het lijkt ons een prima idee om de straling van de radioactieve preparaten te meten in plaats van bijvoorbeeld telefoons. Dit is dan ook meteen de verandering in onze meetplan. Dus het object waaraan we metingen gaan doen willen we veranderen. Als jij dit ook een goede meetplan vindt, dan zouden wij zo spoedig mogelijk langs willen komen als dat goed uitkomt.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Oguzhan en Talha -
Beste Oguzhan en Talha,
Kunnen jullie mij een paar data doorgeven waarop jullie kunnen, dan kijk ik of dat mij lukt!
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wij zijn volgende week elke dag beschikbaar behalve woensdag. We moeten onze school alleen vragen voor verlof en zij geven het verlof als het voor pws is.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Oguzhan en Talha -
Ha jongens,
Ik kan volgende week alleen op donderdag. Voor mij komt het wel wat beter uit om het de week erna te doen..! Laat mij even weten wat jullie willen.
Groetjes,
Thom
-
Ik bedoelde vrijdag.
-
Beste Thom,
Zouden wij dan het proefje aankomende vrijdag kunnen verrichten als u tijd heeft daarvoor?
Wij hebben namelijk niet zo lang meer voor de deadline van PWS, dus hoe eerder, hoe beter.Met vriendelijke groeten,
Oguzhan en talha
-
Ha jongens,
Vrijdag lukt mij bij nader inzien toch niet het zou de week erna moeten dus.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wij zouden graag een datum van jouw willen horen voor volgende week. Wij kunnen alleen woensdag niet. Zou je een tijd en datum willen geven?
Met vriendelijke groet
Talha en Oguzhan -
Ha jongens,
Maandag of dinsdag vanaf 13:00 kan ik.
Groetjes,
Thom