Beenprothese
-
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over beenprothese. Wij willen zelf een prothese maken, maar voordat we kunnen beginnen moeten we eerst meer informatie hebben over de natuurkundige achtergrond van de prothese (welke krachten er werken op het prothesebeen en op het andere been etc.)
Onze begeleider bracht ons op het idee om met een 3d printer een prothese te maken.
Kan iemand ons hiermee helpen?Ik zie graag uw antwoord tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Daphne -
Hi Daphne,
Bedankt voor je vraag. Leuk idee van de prothese. Wat wil je uiteindelijk doen met de prothese?
Waarbij heb je precies hulp nodig? Heb je toegang tot een 3d printer? Heb je al een ontwerp voor de prothese?Groet,
Caspar Boers
-
Hi Britt,
Het antwoord liet een tijdje op zich wachten. Dat komt omdat ik een tijdje heb nagedacht over hoe ik jullie het beste kan helpen. Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk dat iemand jullie de basics van solidworks uitlegt en daarna helpt bij het modelleren van een beenprothese. Als ik zelf erg handig was met Solidworks zou ik jullie graag een middag de fijne kneepjes uitleggen, maar dit is helaas niet het geval.
Op de TU Delft zijn er wel mensen die erg goed zijn met Solidworks, maar niemand zal zoveel tijd over hebben om jullie zoveel te begeleiden.
Jullie huidige insteek is dat jullie iets volledig nieuws willen gaan leren en dat is heel cool. Jullie zoeken uitdaging en zijn niet bang om iets moeilijks aan te pakken. Maar ik denk dat jullie in je huidige opzet te afhankelijk zijn van externe hulp.
De eerste vraag die je moet stellen luidt: is Solidworks het doel of het middel? Daarmee bedoel ik: je zou ook een beenprothese kunnen maken zonder Solidworks.
Als jullie echt per se Solidworks willen gebruiken lijkt me dit de beste manier.
Neem een paar dagen de tijd om te oefenen met Solidworks. Op internet kun je veel tutorial vinden, bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=ll_9D6J2yT0.
Daarna ga je aan de slag met de beenprothese. Mocht je tegen specifieke problemen aanlopen, dan kun je mij weer contacten. Ik kan dan een afspraak voor jullie maken bij een servicepunt op de faculteit Bouwkunde (hier weten ze wel veel van Solidworks, maar ze zullen alleen op specifieke vragen willen ingaan).
Stel dat je 2 maanden verlopen dan kun je natuurlijk hetzelfde verzoek nogmaals naar Solidworks sturen vanaf een ander e-mail adres.
Kunnen jullie hiermee verder? Zo niet dan hoor ik het graag! Zo ja: veel succes!
Groet,Caspar Boers
-
Eigenlijk een beetje zoals bij Derby the dog dus?
Klinkt als een cool project! Erg altruistisch ook. Maar het zal geen makkelijk project zijn. En zeker aangezien jullie geen ervaring hebben met Solidworks of 3d printers zal het veel tijd gaan kosten. Dit is zeker niet iets waardoor jullie je moeten laten tegenhouden, maar het is wel iets wat je goed moet beseffen.
Verder zeg je dat je geen toegang hebt tot zowel solidworks als een 3d printer. Dit betekent dat jullie veel begeleiding nodig zullen hebben. Ik zal even goed moeten checken of er iemand is die jullie hierbij kan helpen en hoe die hulp er dan precies uit gaat zien.
Ik kom volgende week bij jullie terug!Groet,
Caspar Boers
-
Hoi Caspar,
Ons idee is om een onderbeenprothese te maken voor bijvoorbeeld een hond zonder onderbeen. Wij willen dan uit een asiel een hond halen zonder onderbeen en voor die hond een prothese maken.
Die prothese willen wij gaan maken met een 3d printer.Ondertussen hebben wij al gezien dat het ontwerp van de prothese moet worden gemaakt met het programma solid works. Dit programma kan je niet zomaar downloaden van internet en wij weten dus ook niet hoe dit werkt. Wij zouden het dus fijn vinden als iemand op de TU ons kan helpen met het programma om een beenprothese te ontwerpen en dat wij op de TU gebruik kunnen maken van een 3d printer.
Wij hebben nog geen ontwerp voor de prothese, maar zodra wij weten dat we terecht kunnen op de TU (en weten waar het ontwerp aan moet voldoen) gaan wij deze maken. Ook zouden we graag willen weten welke kosten hieraan verbonden zijn.
Groeten Daphne
-
Hoi Casper,
Ik heb een mail gestuurd naar Solid works en nu hebben wij een link gekregen waarmee we 2 maanden gratis gebruik kunnen maken van het progamma. We weten alleen niet hoe we dit programma moeten gebruiken en willen hier als het kan hulp mee krijgen.
Wij willen pas gebruik gaan maken van deze 2 maanden als we weten dat we de nodige hulp kunnen krijgen (wat ons heel fijn lijkt), zodat we ons idee kunnen gaan realiseren.Groetjes,
Britt