PWS Sonoluminescence
-
Beste Studenten,
Als afsluiting van mijn vwo heb ik als profielwerkstuk-onderwerp het verschijnsel "Sonoluminescence" gekozen. Er is hier echter heel weinig (nieuwe) informatie over te vinden op het internet, ik vroeg me dus af of een van jullie hier zelf een practicum over heeft gedaan of er gewoonweg meer van af weet. Alle informatie is van harte welkom.
Bij voorbaat dank,
Jim -
Hi Jim,
Binnen onze groep is er niemand die zelf een onderzoek heeft gedaan naar Sonoluminescence of die er op een andere manier ervaring mee heeft. Wel wil ik je natuurlijk graag helpen bij je pws. Maar hiervoor is het handig als ik iets meer weet over wat je bedoelingen zijn. Het enige wat ik nu voor je zou kunnen doen is wat random linkjes op het forum gooien, maar daar heb je niet zoveel aan denk ik.
Wat is je onderzoeksplan? Wil je een experiment uitvoeren of wil je alleen informatie geven op grond van al bekende onderzoeken? Hoever ben je al? Wat zijn je hoofd- en deelvragen?
Laat het me maar weten, dan kan ik je waarschijnlijk verder helpen.Groet,
Caspar
-
Hey Caspar,
Bedankt voor je reactie, ik zou graag zelf een experiment willen uitvoeren maar heb hier niet de benodigde apparatuur voor.
Mijn pws is engelstalig, dus mijn deel en hoofdvragen zijn dat ook:
Hoofdvraag "Can Sonoluminence be used to achieve Nuclear Fusion"
Deelvragen
"What is Sonoluminescence?"
"What is Nuclear Fusion?"
"Does Nuclear Fusion occur in a collapsing bubble?"Nogmaals bedankt,
Jim -
Het staat er alweer op. Praktisch deel
Klik op de link "dit document" in de tweede alinea.
Als je nog vragen hebt over dit formulier moet je het maar laten weten!Groet Caspar
-
Ha Jim,
Er zijn veel aanvragen voor hulp bij experimenten. Wij hebben alleen tijd om te helpen bij goed doordachte experimenten. Daarom hebben we een formulier waarop je kunt invullen wat de proef is die je wil gaan doen, wat je hiervoor nodig hebt en hoe je gaat meten.
Ik heb net ontdekt dat er even een probleem is met dit formulier, dus het is tijdelijk van de site gehaald. Staat er waarschijnlijk voor het weekend weer op. Ik stuur je een berichtje met de link als het zover is!
Intussen kun je alvast nadenken over je meetopstelling en meetplan (probeer ook een schets te maken).Groet, Caspar