PWS: Niet-newtoniaanse vloeistof
-
Hallo Scholierenlab,
Wij zijn Sébastien en Tristan en wij doen ons PWS over Niet-Newtoniaanse vloeistof.
We zijn al een eind op weg, maar we zitten met enkele problemen en vragen.
Een van de belangrijkste onderwerpen van o.a. de theorie is de vraag: Hoe komt het dat Niet-newtoniaanse vloeistof (in ons voorbeeld Maïzena) vast wordt als er een bepaalde kracht op wordt uitgeoefend?
Verder hebben wij een proefje gedaan om de 'viscositeit' zichtbaar te maken door een gewicht (200 gr) uit de vloeistof te trekken door middel van een katrol (met hierbij een contragewicht aan het uiteinde die variabel is). Uit dit proefje kwamen 'redelijke' resultaten, alleen kwam er bij elke meting (met verschillende gewichtjes) een bepaalde hobbel in de snelheid,tijd-grafiek.
Om de viscositeit zichtbaar te maken hebben wij er voor gekozen om de weerstand van de vloeistof als viscositeit of viscositeitsverandering te beschouwen.
De weerstand was te bepalen via de volgende formule:
Fwr = Fzb * Fop - Fza - Fres
Fwr= M(massa variabel gewicht) * g +ρ *g *V - M(massa gewicht in vloeistof *g - M(massa gewicht in vloeistof) * a(Zie ook bijlage voor tekening)
Hierna hebben wij de weerstand uitgezet over de snelheid. (Je zou denken hoe groter de snelheid, des te groter de weerstand). De resultaten gaven echter (net als in de snelheid,tijd-grafiek) die vreemde hobbel weer door een 'ellips' vormige kromme.
Bij elke meting komt dit ongeveer bij een snelheid van 0,005 m/s voor. Hebben jullie hier wellicht een verklaring voor? (Zie bijlage voor grafieken).
Ik hoop dat jullie hier wellicht het een en ander voor kunnen verklaren.
Met vriendelijke groet,
Sébastien Bourier
-
Hoi Sebastien,
Wordt aan gewerkt. Ik ben zelf geen expert op het gebied van vloeistoffen, maar heb inmiddels wel een idee en volgens mij kloppen de metingen wel. Ik ga voor de zekerheid nog aan een professor vragen en dan hoop ik in de loop van deze week een antwoord te hebben!
Groet,
Michiel -
Hallo Sebastien,
Ik ga zeker naar je vraag kijken, maar zit deze week voor studie in amerika, dus ik ben bang dat ik pas volgende week tijd heb om naar je vraag te kijken. Excuses.
Succes en groet,
Michiel -
Geen probleem! Wij zien vanzelf wel wanneer er een antwoord verschijnt! Toch fijn dat jullie/jij er naar willen/wil kijken!
Groet,
Sébastien
-
Top! Fijn dat er naar gekeken wordt! Wij wachten rustig af!
Groet,
Sébastien
-
Ha Sebastien,
Ik heb inmiddels bericht terug van de expert. Ik zal jullie even per mail benaderen.
Groet,
Michiel -
Ik heb nog niets ontvangen over de mail, zal het mailtje vanzelf wel zien verschijnen!
Groet,
Sébastien