Subsonic Low Turbulence Tunnel
-
[h]Vraag van Juliu_Gerrit[/h]
Beste allemaal,Ons PWS gaat over de aerodynamica en lift die werkt op een vliegtuigvleugel. Wij hebben een aantal vragen over de Subsonic Low Turbulence Tunnel van Delft.
-
Wat voor een soort gegevens levert het op?
-
Hoe moet een model erin worden bevestigd?
-
Aan welke eisen moet het te testen object voldoen?
Alvast bedankt! Mvg,
Gerrit en Julius[h]Reactie van Hubert Penn[/h]
Hoi Julius en Gerrit,In de meeste gevallen met je twee dingen, alle momenten en alle krachten die op een bepaalde opstelling werken. Allebeide kunnen om drie assen worden gemeten (X,Y,Z). Dat wil zeggen uiteindelijk kun je 6 waardes meten. Uit deze 6 waardes kun je dus, afhankelijk wat voor een opstelling je hebt gekozen iets bepalen, dit kan een bepaalde relatie zijn, maar ook bijvoorbeeld weer een waarde. Denk hier aan bijvoorbeeld een lift coëfficiënt, of weerstand coëfficiënt. Deze twee zijn een van de simpelste voorbeelden om iets te meten.
Over je tweede vraag: dit hangt natuurlijk heel erg vanaf wat je wil testen, een vleugel, vliegtuig, auto, zeilschip of een ander vliegtuig onderdeel. Maar eigenlijk komt bijna altijd op het zelfde neer: je bevestigt de opstelling aan de bovenkant van de windtunnel aan een stuk wat weer verbonden is met de zes meetopstellingen waar we het eerder over hadden. Tijdens het kalibreren neem je vervolgens de zwaartekracht mee, en dat is het nulpunt. Dan zet je de windtunnel aan en ga je de kracht- en momenten verschillen meten.
Dit hangt er ook weer erg vanaf. Je zou kunnen beginnen met het feit dat het model wat de geometrie betreft hetzelfde moet zijn als het origineel. Verder heb je bijvoorbeeld de ruwheid van het model. Ook heb je natuurlijk eisen die aan de windtunnel gesteld zijn, zoals bijvoorbeeld het Reynolds getal. Dus de lijst is lang, maar ik denk als je je een beetje inleest, dan kan je heel gouw zelf een mooi lijstje opstellen. Dat is ook het leuke aan onderzoek, je kan met je eigen kennis een opstelling neer zetten en de aannames en eisen zelf bepalen. icon_smile.gif
Het is een beetje een vaag verhaal, maar ik jullie natuurlijk niet nu al alles voorkauwen. icon_smile.gif Hoop wel dat jullie er wat aan hadden. Er komt in september trouwens een workshop aan, dus wellicht handig om de website in de gaten te houden.
Groetjes,
Hubert
[h]Reactie van Julius_Gerrit[/h]
Hallo Hubert,Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.
Ons PWS gaat over de ideale afmetingen, pijlstelling (hoek t.o.v. vliegtuig) en aanstroomhoek (hoek t.o.v. windstroom) van een vliegtuigvleugel. We gaan uit van een eenmotorig vliegtuig met turbopropmotor, met als voorbeeld de Pilatus PC-12. Voor ons onderzoek willen we een model van een vleugel (schaalmodel, zonder romp en flaps) maken en in een windtunnel plaatsen.
We kunnen de vleugel uit hout schuren, maar een simpeler alternatief is er een met een 3D-printer uit te printen. We weten echter niet hoe windtunnel-bestendig dat is. Een ander vraagstuk is de snelheid van de windstroom. Ons voorbeeldvliegtuig heeft een maximale kruissnelheid van 519 km/u TAS, maar we weten nog niet hoe dat zich vertaald naar een schaalmodel. Kan je ons hier misschien mee helpen?
En is er meer informatie te vinden over de workshop in september (of kan je ons ergens naar doorverwijzen)?
Nogmaals bedankt, en met vriendelijke groeten,
Gerrit Paalman en Julius Roelants
[h]Reactie van Hubert Penn[/h]
Dag jongens,Deze keer een iets minder snelle reactie. Excuses daarvoor. Ik zit op dit moment in Singapore voor een project vanuit de universiteit.
Ik zal je vragen even in omgekeerde volgorde beantwoorden. De workshop zal ergens na 10 september plaats vinden in Delft, de exacte datum is nog niet bekend. Om je aan te melden moet je de site in de gaten houden. De moderators die nog in Nederland zitten zijn druk bezig met het bouwen van een nieuwe site met de functie om je direct via de site aan te melden. Ik zal ook nog onthouden dat jij interesse hebt en een plekje voor je vrij houden als het mis gaat. Stuur me even een PM (personal message) met je e-mail.
Over de PC-12; een ontzettend mooi toestel met een heel slim ontwerp. Het testen van hogere snelheden is echter lastig omdat je daarvoor hele krachtige windtunnels, opstellingen en modellen nodig hebt. Daarbij komt de grote uitdaging dat jij bij snelheden hoger dan 300 km/h zogenaamde 'compressibility effects' krijgt. Deze zijn wat natuurkunde betreft wat moeilijker om uit te rekenen en daarom ook moeilijk te testen.
Wat je wel kunt doen is uitzoeken wat voor een vleugelprofiel er wordt gebruikt bij de PC-12 en dit alsnog in de windtunnel testen, alleen dan bij lagere snelheden. De vleugel moet ook bij lagere snelheden zijn werk doen, gezien hij bij landing en start langzaam vliegt...
Heb je al wat info gevonden over de PC-12? En wat wil je in de windtunnel gaan testen? Ik neem aan de lift coëfficiënt?
Groeten,
Hubert
[h]Reactie van Julius_Gerrit[/h]
Excuus voor onze late reactie. Onze vakanties liepen een beetje door elkaar, waardoor wij niet konden reageren.Het zou heel erg fijn zijn als u een plaatsje voor ons vrij kon houden. Wij zullen dan zorgen dat wij er kunnen zijn. Ik heb nog niets gelezen op de site over de workshop, misschien hebben we het ook gemist.
Bedankt voor de informatie, daar zullen wij zeker iets mee doen. Wij willen inderdaad de lift coëfficiënt meten. En wij hopen dat dat hier kan.
Over de PC-12 hebben wij al wel meer informatie. Het vleugelprofiel zullen wij dadelijk uitzoeken, maar de algemene informatie hebben wij wel beschikbaar.Groeten,
Julius en Gerrit
-
-
Om te voorkomen dat dit bericht in de vergetelheid raakt door de forumombouwing plaatsen wij dit bericht.
Wij hebben ons ondertussen ingeschreven voor de windtunnel workshop, dus ons vorige post is gedeeltelijk achterhaald.Groeten,
Julius en Gerrit -
Hallo Julius en Gerrit,
Dat is super! Dan zie ik jullie de 20e.
Groeten,
Hubert
-
Beste Hubert,
We lezen net voor het eerst dat het tijdens de workshop mogelijk is je eigen model te testen. Eerder konden wij dat niet vinden. Er staat daar een plaatje bij aan welke eisen het model moet voldoen, maar niet welke afmetingen het moet hebben, of hoe het model exact bevestigd moet worden in de windtunnel.
Wij vroegen ons ook af of het mogelijk is om een andere keer dan op de dag van de workshop zelf te testen, om al deze dingen beter te verwerken.
Nog een laatste vraag: Waar staat hoe laat de workshop is? Of wordt dit nog bekend gemaakt?
Wij zien je daar!
Julius en Gerrit -
Beste Hubert,
Wij zullen proberen uitstel te krijgen van onze begeleider voor de workshop van 2 november. Wij zouden het eigenlijk 1 november af moeten hebben, dus wij denken niet dat het heel veel problemen moet opleveren. Wij zullen ons ook alvast inschrijven voor de workshop. Kunnen wij dan ruim van tevoren een mailtje krijgen, we willen deze dan echt niet missen(:
Bedankt voor de link, wij zullen er gelijk mee aan de slag gaan!
Alvast bedankt,
Julius en Gerrit -
Beste Julius en Gerrit
Wat gek dat jullie de info mail niet hebben gekregen, inderdaad heel jammer dat het op zo een manier heeft moeten fout gaan. Zoals je wellicht hebt kunnen zien zijn overgegaan naar een nieuwe website, wat ook met zich mee brengt dat de manier van aanmelden voor de workshops nieuw is. Hierdoor gaat nog niet alles helemaal gestroomlijnd. Onze excuses hiervoor.
Zoals ik had aangegeven is helaas niet mogelijk om de windtunnel op korte termijn te mogen gebruiken voor proefjes voor scholieren. De windtunnel wordt ook gebruikt voor universitair onderwijs en onderzoek, je kunt je voorstellen dat dit prioriteit heeft.
De volgende mogelijkheid om van de windtunnel gebruik te maken is 2 November, ondanks je aangeeft dat November voor jullie te laat is wil ik jullie adviseren om aan jullie begeleider te vragen een uitzondering te maken zodat jullie de workshop alsnog kunnen volgen.
Graag hoor ik van jullie of dat nog uitkomt.
Met vriendelijke groet,
Hubert Penn
PS: de bouwhandleiding is hier te vinden: http://scholierenlab-test.tudelft.nl/wp-content/uploads/2011/06/Informatie-windtunnel-workshop.pdf
-
Hallo Julius en Gerrit,
Als het goed is hebben jullie inmiddels een info mail gekregen waar al deze info in staat. Zo niet, stuur me dan graag even een e-mail.
Groetjes,
Hubert
-
Hallo,
Dat zal geen problemen moeten opleveren deze keer. :)
Twee dingen over het profiel bouwen. (1) zorg er voor dat er door het gaat zoals aangegeven ook echt een staaf van de gegeven dimensies er door heen kan. Ik raad jullie aan dit even te testen. Zorg er voor dat hij zo strak mogelijk zit, dus niet kan bewegen
(2) neem wat schroeven mee en een accuboor zodat er aan de zijkanten van het profiel een houten plaat kan worden vast geschroefd.Tot de 2e!
Groeten,
Hubert
-
Beste Hubert,
Wij zullen ervoor zorgen dat de staaf er doorheen kan, wij zullen dit zeker van tevoren testen. En wij zullen ook een accuboor meenemen.
Nog een vraagje. Is het ook mogelijk om twee verschillende modellen te testen? Of is daar de tijd te kort voor?
Groeten,
Julius en Gerrit -
Beste Hubert,
Wij hadden afgelopen dinsdag om 8 uur 's ochtends nog steeds geen mail gehad, dus toen hebben wij besloten niet te komen, aangezien wij niet wisten waar wij wanneer moesten zijn. In verband met onze reistijd (2,5 uur) leek het ons niet meer haalbaar te komen. Wij hebben ons zeer zeker ingeschreven voor deze workshop, dus wij vinden het raar dat wij geen mail hebben gekregen.
Hierdoor zitten wij wel een beetje in de knoop met ons PWS, aangezien de workshop in november voor ons te laat komt. Wij zouden het dus heel graag hebben dat wij een andere keer konden komen, om ons model te testen. Zou dit mogelijk zijn? Het zou voor ons heel veel uitmaken.Groeten,
Gerrit en Julius -
Ha jongens,
Jullie kunnen zeker verschillende modellen testen. Wat de tijd betreft is het dan wel wat krap, maar laten we zeggen doe er twee, en als jullie aan de zijkanten de plankjes al van te voren vast kunnen maken aan de profielen kunnen jullie er op zich ook wel drie testen.
De zijkanten zijn weergegeven in de info pdf op de windtunnel workshop pagina. De diameter zou ik net wat groter maken dan de chord lengte.
Groeten,
Hubert
-
Beste Julius,
Dat hoeft uiteraard niet perse. Je kan het materiaal kiezen naar eigen keuze. Maar hier heb ik een link voor je van een bedrijf die dat eventueel hebben (eerst goed vragen): http://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/op-maat-bestellen-schuimrubber.html?gclid=CLK3gYyFgawCFYNJ3godWwlZJw
Er zijn veel alternatieven, want de eisen voor het materiaal zijn simpel: makkelijk te bewerken en niet te zwaar, polystreen is dus wel handig, maar uiteraard moet het profiel voor deze proef niet heel stevig zijn, daarom kan je dus ook gewoon piepschuim gebruiken en het uitsnijden met een hete draad.
Je kunt ook ribben maken van hout en deze bespannen met doek of folie.
Zoals je ziet ben je daar vrij in. Sterker nog, het is juist leuk om een overwogen keuze te maken en dit in de methodologie in je rapport te zetten.
-
Beste Hubert,
Dankjewel voor de informatie, wij gaan er hard mee aan het werk.
We hebben gelezen dat we voor ons windtunnelmodel geëxtrudeerd polystyreen nodig hebben. Wij weten, net als onze begeleider, niet waar we dat het beste kunnen krijgen. Kun jij ons een winkel (of webshop) aanraden in de buurt van Nijmegen waar we dat goedkoop kunnen kopen?
Alvast bedankt, Julius en Gerrit