Toepassen piëzo-elektrisch effect
-
Hoi,
Ik zit in 6v, ik heb een n&t profiel en doe mijn pws over het piëzo-elektrisch effect.
Mijn idee was om te kijken of je piëzo kristallen kunt toepassen in een trampoline, om vervolgens bruikbare energie op te wekken. Hiervoor moet ik een paar dingen onderzoeken.
Ten eerste welke materialen geschikt zouden kunnen zijn. Daarna hoe ik het kan verwerken in een trampoline en ten slotte hoe ik de opgewekte energie kan omzetten in bruikbare energie.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!
Groetjes,
Floor -
Hoi Floor,
Waarmee wil je precies geholpen worden?
Over de toepassing van piezo elektrische materiaal kan ik je niet heel veel vertellen.
Het omzetten van energie ligt meer in mijn straatje, maar wat zijn precies je vragen?Gr
Joris
-
Hoi Floor,
Op het moment dat je er meerder materialen beschikbaar zijn, zul je een programma van eisen moeten opstellen.
Anders gezegd: wat zijn de criteria waarop je een materiaal gaat beoordelen? Denk hierbij aan rendement, weerbestendigheid, sterkte, etc.
Misschien kun je me een lijstje met de verschillende materialen sturen en een met de criteria waarop je zou willen selecteren. Daar zou ik je misschien beter over kunnen adviseren.Gr
Joris
-
Hoi Joris,
Dank je voor je reactie!
Ik heb inmiddels mijn plan een beetje bijgesteld. Ik wil graag een soort zonnepaneel maken alleen dan voor regen. Dit wilde ik doen door piëzo-elektrisch materiaal te gebruiken.
Op internet staan verschillende stoffen die het piezo-elektrisch effect hebben.
Ik vroeg me af of jullie misschien een idee hadden welke stof ik het beste kan gebruiken? Ik zat zelf te denken aan PVDF.
Daarna moet ik de opgewekte energie natuurlijk omzetten in bruikbare elektriciteit.
Heb je enig idee hoe ik dat zou kunnen doen?
Groetjes,
Floor -
Hoi Joep,
Piezo elektrische elementen worden veel gebruikt in de techniek. Je kunt je dat wel voorstellen met de zeer bijzondere eigenschappen die zij hebben. Een van de meest gebruikte toepassingen is de loadcell. Simpel gezegd is dit een sensor om de kracht te bepalen. Wij beschikken over een heel aantal loadcellen. Het is van belang dat jullie eerst alles weten over loadcellen, dus ga daar eerst eens naar googlen.
Als ik jullie experiment goed begrijp, willen jullie eigenlijk een loadcell ijken. Dit houd in dat je bij bekende krachten gaat kijken wat de output spanning is, zodat in het vervolg te bepalen is wat een onbekende kracht is bij een bekende spanning.
Voordat jullie dit experiment kunnen gaan doen zul je een goede proefopzet moeten gaan maken. Hier vind je een stappenplan voor een goede proefopzet.Als er verder vragen zijn, kun je die altijd stellen,
Groetjes
Joris
-
Hoi,
Bart en ik (Joep) zijn bezig met ons profielwerkstuk. Wij moeten hierbij een experiment uitvoeren met een piëzo-elektrisch element. Wij willen weten hoeveel stroom je met dit element kunt opwekken en welke druk hierbij nodig is. Daarbij zullen wij ook vragen hebben na het experiment over de resultaten en of die beïnvloed kan worden door bepaalde factoren te veranderen. Dus willen wij weten of wij op de TuDelft een experiment kunnen doen met betrekking tot het piëzo-elektrisch element. Als dit mogelijk is kunnen wij ook nog een verduidelijking van het experiment sturen wat wij willen uitvoeren.MVG,
Joep
-
Hoi Joep,
Ik vroeg mij af of jullie idee het opwekken van energie door middel van piezo elektrische elementen gelukt is? Zo ja, hoe hebben jullie dit gedaan?Groetjes Tessa
-
Beste @tessabs,
Het account van Joep is al ongeveer een jaar niet meer online geweest.
Ik denk daarom ook dat hij jouw bericht niet zal zien en beantwoorden..
Ik heb wel op jullie topic geantwoord!Groetjes,
Thom