PWS qauntumdots zonnecellen
-
Ik las dat een paar jaar geleden het rendement van quantomdot zonnepanelen in de praktijk nog maar zo'n 7% waren terwijl het theoretisch maximale rendement rond de 75% lag. ik doe een profielwerkstuk over het optimaliseren van het rendement van zonnepanelen en vroeg me af wat het praktische rendement van de quantumdot zonnepanelen na 2 jaar aan extra onderzoek is geworden.
Na mezelf wat in het onderwerp te verdiepen besefde ik al snel dat quantumfysica al heel wat stappen te ver gaat om een uitgebreid profielwerkstuk over te maken. dus ik wou graag alleen weten hoever het onderzoek in multijunction-zonnecellen en quantumdot-zonnecellen op dit moment is, en welke van de twee een groter potentieel heeft om in de massaproductie gemaakt te worden.Ook ben ik nog steeds niet zeker wat nou een goed praktisch onderzoek zou zijn voor zonnecellen. Ik was van plan om naar de PWS-workshop over zonnecellen te gaan op 24-25 november, is dat een goed idee?
-
Beste scholier,
Het rendement van de quantumdot zonnepanelen heeft de laatste jaren wel toegenomen, maar niet met veel. Op het moment ligt het rendement volgens deze website rond de 8,55%.
Op het moment lijkt het erop dat het rendement van een multi-junctional zonnecel nog niet te evenaren valt met een nieuw record van 44,7% maar er wordt natuurlijk nog steeds erg veel onderzoek gedaan om het rendement verder te verhogen naar zo'n theoretisch maximaal rendement van bijvoorbeeld 75%. Op deze website vertellen ze over hoe ze beide technieken ook combineren om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Misschien kan je hier meer informatie over proberen te vinden?
Verder zou ik me als ik jou was zeker inschrijven voor de workshop van 24 of 25 november. Tijdens deze workshop kijken we veel naar de verschillende factoren die een rol spelen op het rendement van een zonnecel, dit lijkt me goed aansluiten op jouw profielwerkstuk. Wel zou ik me dan op tijd inschrijven voordat het vol zit!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog vragen hebt dan hoor ik het natuurlijk graag!
Groetjes,
Joost