PWS Waterstof als energiebron
-
Hallo,
Ik doe mijn PWS over waterstof. Mijn onderzoeksvraag is: Wat is het verschil in rendement tussen een verbrandingsmotor, met als brandstof waterstof, en een elektromotor, die voorzien wordt van stroom door waterstofcellen?Ik zag op de site van de TU DELFT dat student een auto op waterstof gebouwd hadden. Ik heb toen een mailtje naar de TU DELFT gestuurd, vervolgens werd ik naar deze site doorverwezen.
Ik vroeg mij af hoe ik aan bronnen kan komen. Ik heb op internet gezocht en op de bibliotheek site naar boeken, maar kan weinig vinden. Ik vroeg mij af of jullie mij kunnen vertellen waar ik bronnen kan vinden die ik kan gebruiken voor mijn PWS.
Mvg,
Lennard -
Hoi Lennard,
Een leuk onderwerp heb je gekozen. Ik heb zelf voor mijn PWS een autootje op waterstof onderzocht/ontworpen.
Destijds heb ik een brandstofcel gebruikt en daarmee een elektromotor aangedreven. Wij hebben toen helemaal niet aan de optie van een waterstofverbrandingsmotor gedacht. Daarom vind ik dit een leuk onderzoek
Jij wilt het verschil in rendement van een verbrandingsmotor en brandstofcel onderzoeken. Bij de structuur van dit onderzoek horen natuurlijk naast de hoofdonderzoeksvraag ook deelvragen. Ik zou deze gebruiken om gerichter naar bronnen te zoeken. Bijvoorbeeld denk ik dat je in een van je deelvragen de werking van beide concepten moet bespreken. Om beter te begrijpen hoe de concepten werken kun je natuurlijk altijd wikipedia gebruiken. Echter moet je heel erg oppassen met de informatie die daar staat, aangezien dit niet altijd correct hoeft te zijn. Wat wel handig is, is de bronvermelding onderaan een pagina. Dit is meestal in het Engels en zal wat moeilijk zijn, maar als er dan vragen zijn kom je weer gewoon hier terug. Via deze weg vond ik dit handboek. Het is misschien wat te gedetailleerd en moeilijk begrijpbaar, maar kijk maar eens of je er wat aan hebt.Verder heb ik zelf even wat gegoogled en kwam ik bij deze website uit. Dit is in principe hetzelfde onderzoek alleen dan niet alleen gekeken naar rendement.
Ook op deze website staat nuttige informatie. Let wel op dat deze websites niet echt geverifieerde bronnen zijn. Dit moet je altijd in je achterhoofd houden en eventueel vermelden in het verslag. Dit soort websites zijn vooral heel goed om zelf te begrijpen wat er speelt.Kortom raad ik je aan om via de bronnen onderaan wikipedia pagina's bij geverifieerde, bruikbare bronnen te komen. Voor je eigen begrip van de materie is misschien wat simpelere, Nederlandse informatie gewenst en zou ik bovenstaande websites gebruiken of nog even goed door googlen.
Groetjes
Joris Kersten
-
Hoi Lennard,
Ik hoop dat ik je wat op weg heb geholpen met de bronnen.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!Met vriendelijke groet,
Joris Kersten
-
Danku Joris, In onze deelvragen had ik de werking al opgenomen. Het probleem is de bronnen, ik kon geen bruikbare bronnen vinden