PWS Zonne-energie
-
Hallo
Wij zijn Willem Jan en Daniël en wij zitten in VWO6 op het Christelijk Lyceum Delft. Wij houden ons profielwerkstuk over het gebruik van zonne-energie als alternatieve energievoorziening, wij hadden hiervoor als begeleider iemand die meewerkt aan de solar boat van de TU Delft. Helaas kon hij ons vanwege persoonlijke redenen niet meer helpen nog voordat wij goed en wel begonnen waren. Wij hebben hierdoor een hele tijd vastgezeten omdat wij ook geen nieuwe begeleider konden vinden, totdat wij hoorden van het scholierenlab, wij hopen dat wij hier verder geholpen kunnen worden met ons profielwerkstuk.
Onze hoofdvraag is: Zijn zonnecellen daadwerkelijk rendabel?Onze deelvragen zijn:
- Hoe efficiënt zijn zonnecellen?
- Is het rendabel om zonne-energie in te zetten bij voertuigen?
- Is het rendabel om zonne-energie in te zetten bij gebouwen?
- Zijn er andere toepassingen mogelijk voor efficiënt gebruik van zonne-energie?
Als praktisch onderzoek hadden wij ingedachte om mijn (Daniël) fiets met trapondersteuning te laten rijden op zonne-energie en dus om te onderzoeken of er genoeg energie geproduceerd kan worden om de fiets op te laden, in een zo kort mogelijke tijd, of zelfs tijdens het fietsen.
Verder wilden wij ook de algemenere metingen aan de zonnecellen doen, dus het bekijken van de energieproductie bij verschillende lichtintensiteiten.Wij hebben al geprobeerd om theoretisch onderzoek te doen naar hoe zonnecellen werken, helaas is dit ons niet echt gelukt, als de mogelijkheid er is om uitleg te krijgen over de werking van zonnecellen zouden wij dit ook graag willen horen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groeten,
Willem Jan en Daniël -
Beste Willem Jan en Daniel,
Een interessant onderwerp hebben jullie gekozen. Bij de TU Delft zitten jullie natuurlijk goed wat betrefd de expertise op het gebied van zonne energie. Ikzelf ben niet echt een expert op dat gebied, maar ik zou jullie wel in contact kunnen brengen met iemand die daar meer verstand van heeft. Deze 2 weken zijn er tentamens op de TU, maar ik hoop voor het begin van februari een goed contactpersoon voor jullie te vinden.
Ondertussen wil ik dat jullie eens kritisch gaan kijken naar jullie hoofd en deelvragen.
De manier waarop jullie de hoofdvraag definieren roept bij mij vragen op. Ik vraag mij bijvoorbeeld af wat jullie bedoelen met: 'daadwerkelijk rendabel'.
Hoe definieren jullie het woord rendabel en waarom daadwerkelijk, bedoel je hiermee dat de algemene opinie is dat zonnecellen op een bepaalde manier rendabel zijn?
Daarnaast denk ik dat een van de deelvragen moet zijn: Hoe werken zonnecellen? Ik denk dat je pas een accurate uitspraak over efficientie en rendement kunt doen, wanneer je volledig begrijpt hoe een zonnecel precies werkt.
Probeer eens je hoofd en deelvragen wat concreter te krijgen en misschien wat deelvragen samen te voegen en er wat bij te maken. Hiervoor loont het om hulp te vragen van je pws begeleider bij jullie op school. Het stellen van goede onderzoeksvragen is een moeilijk onderdeel, maar essentieel voor een goed pws.Ik zal kijken of ik een contact kan regelen die expertise heeft op het gebied van zonnecellen.
Jullie horen binnenkort meer van mij.Groetjes,
Joris Kersten
-
Beste Joris,
Heel erg bedankt en we zullen nog eens naar onze hoofd en deelvragen gaan kijken.
Groetjes,
Willem Jan en Daniël
-
Beste Joris,
Is er al iets bekent over wie mogelijk ons kan helpen, want het is inmiddels al halverwege februari.
Groetjes,
Willem Jan en Daniël -
Hoi Willem Jan en Daniel,
Ik ben voor jullie op zoek gegaan naar experts op het gebied van zonnecellen binnen de Architectuur en Werktuigbouwkunde. Zoals ik namelijk begreep uit jullie eerdere deelvragen wilden jullie je focussen op het gebruik van zonnecellen bij gebouwen en voertuigen.
Voor jullie vragen op het gebied van zonnecellen bij gebouwen heb ik waarschijnlijk een contact gevonden bij een project dat binnenkort bij de faculteit Bouwkunde van start gaat. Informatie hierover vind je hier.
Voor de toepassing bij voertuigen heb ik de mensen van de Solar boot en van de de Nuna Solar car gecontact, maar tot op heden heb ik hier nog geen reactie op gehad. Gelukkig studeer ik zelf werktuigbouwkunde en weet ik ook het een en ander van zonnecellen, dus ik kan in de tussentijd een hoop vragen waarschijnlijk zelf beantwoorden.Mijn voorstel is als volgt:
Als het goed is hebben jullie je hoofd en deelvragen nu specifieker gedefinieerd en zijn er een hoop theoretische vragen ontstaan bij de uitwerking van deze deelvragen. Ik stel voor dat jullie deze vragen opgesplitst in de algemene vragen, de specifieke vragen mbt gebouwen en de specifieke vragen mbt voertuigen, alsmede de structuur (de nieuwe hoofd en deelvragen) van jullie project, naar mij toesturen. Vervolgens zal ik de experts ernaar laten kijken en zorgen dat jullie vragen worden beantwoord. Als jullie willen, kan ik proberen een contact moment te regelen, waarbij jullie naar Delft komen en de tijd krijgen om al jullie vragen te stellen. Let wel, dit is onder voorbehoud aangezien bij mij nog niet bekend is of dit in de planning van de experts uitkomt.Ik hoop gauw wat van jullie te horen, jullie kunnen de stukken als attachment in een reactie bijvoegen.
Met vriendelijke groet,
Joris Kersten
-
Hallo Joris,
In het het attachment hebben wij onze deelvragen verder uitgewerkt. Verder zouden wij graag willen weten of wij het uitvoeren van de praktische delen, in ieder geval het meten aan verschillende zonnecellen, op de TU kunnen doen, en zo ja, wanneer dit zou kunnen. Daarnaast hebben wij nog steeds de vraag: Hoe werkt een zonnecel precies? Want het is ons nog steeds niet echt gelukt om dat helemaal te begrijpen.
Met vriendelijke groet,
Willem Jan en Daniël
-
Hoi Willem Jan en Daniel,
Ik heb jullie uitwerking van de deelvragen bekeken. Alles ziet er op zich goed uit.
Wel heb ik de volgorde waarin je ze bespreekt aangepast. Mij lijkt het het meest logisch als de volgorde als volgt is:Inleiding (Waarom wij voor dit onderzoek hebben gekozen)
Relevantie (Waarom überhaupt zonne-energie)
De Techniek (De efficiëntie en werking van zonnecellen)
Toepassingen (Specifieke toepassingen van zonnecellen)
Practicum (Een fiets met trapondersteuning op zonne-energie)Als ik jullie was zou ik deze indeling aanhouden.
Wat betrefde jullie 3de deelonderwerp, de techniek van een zonnecel, is het misschien slim dat jullie dit filmpje even kijken. Hier is (heel) simpel uitgelegd hoe het principe van een zonnecel werkt. Nu is het aan jullie om te kijken of het je lukt de basic informatie uit het filmpje te koppelen aan de wat diepere informatie die je kunt vinden op wikipedia. Hier zullen jullie wel vragen over hebben, die ik dan voor jullie specifiek kan beantwoorden.
Als laatste ga ik even uitzoeken of het daadwerkelijk mogelijk is een practisch deel met zonnecellen te doen op de TU, dit kan even gaan duren, dus jullie zullen daar even geduld mee moeten hebben.
Ik hoop dat jullie eruit komen!
Groetjes,
Joris
-
Hoi Daniel,
We zijn bezig met het opzetten van het nieuwe zonnecellen practicum, maar ik heb nog niet een direct vooruitzicht of dat dit schooljaar al gehouden gaat worden. Zo gauw ik hier meer over weet laat ik het jullie weten. Jullie en jullie docent kunnen me bereiken via mijn persoonlijke email: jjjkersten@gmail.com.
Wat betreft de uitwerking van de deelonderwerpen ziet het er op het eerste gezicht goed uit. Persoonlijk gebruik ik niet zoveel alinea's per deelonderwerp, maar dat is het enige. Als jullie inhoudelijk nog vragen hebben hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Joris Kersten
-
Hoi Joris,
Weet je al wat meer over het practicum wat wij willen gaan doen? En mogen wij jouw telefoonnummer hebben en is het goed dat onze begeleider van school jouw belt want hij zou je graag willen spreken.
Verder hebben wij al een paar deelvragen uitgewerkt wat mogelijk is zonder praktisch deel, die kan je vinden in het attachment.Groetjes,
Willem Jan en Daniël -
Beste scholier,
Voordat je in kan gaan zul je je hoofdvraag nog iets beter moeten specificeren.
Wat bedoel je bijvoorbeeld precies met rendabel? Economisch rendabel? Technisch rendabel (energie)?
Daarnaast zijn er heel erg veel vormen van fossiele brandstoffen. Welke ga jij precies onderzoeken?
Als je dit verbeterd kun je gaan nadenken over je deelvragen. Daar help ik je graag bij!Groetjes,
Joris
-
Beste Joris,
Kan je me misschien een aantal voorbeelden geven van deelvragen.
Mijn hoofdvraag is: "Is het rendabel om zonne-energie te gebruiken in plaats van
fossiele brandstoffen".