PWS zonnecellen
-
Hoi,
Wij zitten in 6 VWO en wij houden ons profielwerkstuk over zonnecellen.
Als hoofdvraag hebben wij: Hoe kunnen wij zonnecellen een zo hoog mogelijk rendement laten behalen?.
Als deelvragen hebben wij: Hoe hangt het rendement af van het licht?, Hoe hangt het rendement af van de halfgeleider? en Waar hangt het rendement nog meer vanaf?.Wij willen graag het volgende onderzoeken met een zonnecel:
I, U, P, η afhankelijk van lichtintensiteit
I, U, P, η afhankelijk van kleur licht/golflengte straling
I, U, P, η afhankelijk van invalshoek licht
I,U, P, η testen in zonlicht, direct en indirect
Verschillende soorten zonnecellen zoals monokristallijn en polykristallijn en hopelijk nog andere soorten
I, U, P, η afhankelijk van de weerstand
I, U, P, η afhankelijk van temperatuur
I,U, P, η als een deel van de zonnecel is bedekt.
Verschil zijkant bedekt of midden.
I, U, P, η van een vieze zonnecel (met zand/stof/poedersuiker)
I, U, P, η testen bij serie en parallel schakeling van 2/3/4 zonnecellen
I, U, P, η testen bij serie en parallel schakeling van 2/3/4 zonnecellen, waarbij steeds een zonnecel meer wordt bedektAangezien wij op school geen lichtbron hebben die verschillende golflengtes en lichtintensiteiten kan uitzenden en geen luxmeter hebben om de lichtintensiteit te meten en , vroegen wij ons af of het mogelijk is om deze proefjes op de TU Delft uit te voeren. Dit zou ons erg helpen.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Bart, Rafaël en Sam
-
Beste Bart, Rafaël en Sam,
Wij hebben hier op de TU een apparaat dat verschillende golflengtes uitzendt. Ik zou kunnen vragen of jullie dit apparaat mogen gebruiken, maar hebben jullie dan wel de overige materialen? Als jullie hier een proefje willen doen moeten jullie goed nadenken over wat je allemaal nodig hebt. Zo wil je verschillende dingen meten bij een verschillende temperatuur, maar het apparaat kan niet verplaatst worden en werkt dus maar bij 1 temperatuur. Hebben jullie zelf de zonnecel(len)? En hebben jullie bedacht hoe je de cellen in serie of parallel kan schakelen? Jullie moeten goed nadenken over al deze dingen.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Tirsa,
Wij zouden graag van jullie apparatuur gebruik willen maken. Wij zouden graag gebruik willen maken van jullie zonnecellen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kunnen wij die nog zelf kopen. Wij weten niet goed of er mogelijkheden zijn om de temperatuur te regelen en te meten, dus wij voorlopig besloten die niet meer te testen. Wij dachten dat wij de zonnecellen met krokodillenklemmen zouden kunnen schakelen. Als bijlage sturen wij ons werkplan mee.
Met vriendelijke groet,
Bart, Rafaël en Sam
-
Wij hebben in elk geval een 'normale' zonnecel, ik weet niet of we andere soorten hebben. Het apparaat waar ik het over had is in het beheer van een afdeling bij ons op de TU. Ik ga vragen of jullie 't mogen gebruiken voor jullie proef. Helaas reageren TU medewerkers niet altijd even vlot, dus het kan even duren voordat ik weet of dit mogelijk is. Aangezien ik jullie geen zekerheid kan bieden raad ik jullie aan om te bedenken hoe jullie je onderzoek willen doen als het niet mogelijk is.
Jullie horen nog van me!
Groetjes,
Tirsa -
Ik heb een reactie gekregen van de medewerker van de TU. Helaas zegt hij jullie niet te kunnen helpen omdat er een aantal veranderingen hebben plaats gevonden m.b.t. de afdeling waar de proeven met zonnecellen worden gedaan. Ik kan jullie helaas niet verder helpen met het praktische gedeelte. Ik zou zeker nog een poging doen om te kijken of het wel kan bij een andere universiteit. Als jullie nog andere vragen hebben hoor ik het graag.
Succes met jullie PWS!Groetjes,
Tirsa