Gratzel cel
-
Hallo,
Wij hebben als onderwerp voor ons PWS gekozen voor zonnecellen.
We willen graag een Grätzelcel maken. We weten al hoe we hem moeten maken en hebben alle stoffen al.
Alleen we lopen tegen 1 probleem aan en dat is het geleidende glas.
Heeft u tips hoe we dat kunnen maken of bestellen?
We hebben alleen sites gevonden om het uit het buitenland te halen maar dat is nogal duur.
Kunnen jullie daar misschien aan komen?Hartelijke groet,
Marnix en Rick -
Beste Marnix en Rick,
In principe heb je geen geleidend glas nodig, maar wel een geleidende laag. Wat hier op de universiteit wordt gedaan bij het maken van een zonnecel is een laagje tinoxide aanbrengen op een stukje glas. Volgens mij is het makkelijker om aan tinoxide te komen dan aan geleidend glas. Ik ga kijken of ik mijn practicum boek kan vinden uit mijn eerste jaar; daar staat als het goed is in beschreven hoe je zo'n zonnecel kan maken.
Groetjes,
Tirsa -
Dag Tirsa,
Heel hartelijk bedankt voor je reactie.
Is het haalbaar en makkelijk om het te maken?
En hoe kunnen we dat het beste doen?Hartelijke groet,
Marnix
-
Beste Marnix,
Ik zie net dat mijn voorganger hier al een keer een vraag over heeft gehad. Zij heeft toen ook een bestand geplaatst met het practicum boek waar ik het in mijn vorige post over had. Klik hier om naar dat topic te gaan. Ik hoop dat je daar wat aan hebt!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Tirsa,
Ik had die uitleg al gezien op het forum.
Maar ze gebruiken glasplaatjes, gecoat met fluor gedoteerd tinoxide (SnO2:F).
En dat is precies ons probleem, hoe komen we daar aan?
Daar hebben we heel erg naar lopen zoeken maar niet echt kunnen vinden.
Of dat we het uit china of de vs moeten halen maar dat is ook niet echt te doen.Hartelijke groet,
Marnix -
Beste Marnix,
Sorry, ik had over het hoofd gezien dat daar wel geleidend glas wordt gebruikt. Ik heb een Engelse site gevonden waar wordt uitgelegd hoe je zelf geleidend glas kan maken. Ik hoop dat jullie daar wat aan hebben en dat jullie deze materialen wel op school hebben.
Succes!Groetjes,
Tirsa