PWS warmtepomp
-
Hallo,
Ik wil mijn profielwerkstuk gaan doen over het principe van de warmtepomp. Ik wil daarvoor ook de het principe van de warmtepomp in de praktijk zien, in de vorm van een (zelfgemaakt) model. Wat zijn bij jullie de mogelijkheden om een model van een warmtepomp te maken en/of te testen?
Groeten,
Mark Hofwegen (5 vwo) -
Hallo Joris,
Mooi dat er een project is binnen de studie werktuigbouwkunde die over dit onderwerp gaat!
Zelf ben ik pas in de beginfase van mijn profielwerkstuk, een planning e.d. heb ik al gemaakt, maar mijn kennis van de thermodynamica en warmtepompen zijn nog op een laag niveau, alleen voor de onderwerpkeuze van het profielwerkstuk heb ik het een beetje bekeken. In de komende weken ga ik, volgens mijn planning, me verder verdiepen hierin, want ik ben het met je eens dat het wel zo handig is om er wat van af te weten voordat ik bv. tests uit kan voeren.
Groeten,
Mark -
Hoi Mark,
Leuk dat je het principe van de warmtepomp hebt gekozen als profielwerkstuk.
Je hebt geluk, het is namelijk zo dat een halfjaarlijks project binnen de bachelor van de studie Werktuigbouwkunde helemaal in het teken staat van de warmtepomp.
Ik heb dit project zelf net afgerond en heb veel kennis daarvan paraat.Er zijn op de TU delft enkele mogelijkheden om de werking van een warmtepomp te zien en er verschillende tests aan te doen. Echter is het eerst van groot belang dat je weet wat je wilt onderzoeken. Hierbij zul je dus de werking van de warmtepomp van binnen en buiten moeten begrijpen.
Voor verdere hulp is het voor mij handig om te weten op welk punt je bent met je profielwerkstuk.
Heb je bijvoorbeeld de structuur van je pws al in orde?
Hiermee bedoel ik dat je de juiste hoofdvraag en deelvragen reeds hebt gesteld.Hoe zit het met je kennis van de thermodynamica en de werking van de warmtepump opzich?
Wat weet je van de verschillende alternatieve warmtepompen die bestaan?
Op deze vragen moet volgens mij eerst een antwoord worden gevonden voor je daadwerkelijk op de TU naar een warmtepomp komt kijken en eraan gaat rekenen.
Bij het beantwoorden van bovenstaande vragen wil ik je graag helpen, maar dan is het handig als ik weet op welk punt je bent!
Mochten er vragen zijn dan hoor ik ze graag!
Met vriendelijke groet,
Joris
-
Hee Mark,
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat dit een goed onderwerp is om je profielwerkstuk over te doen.
Het lijkt mij verstandig als eerst structuur te geven aan je werkstuk. Zoals ik al zei, kun je hierbij denken aan een het opstellen van een hoofdonderwerp met hoofdvraag en deze dan vervolgens uit te werken in kleinere deelonderwerpen. Bij het uitwerken zul je stukje bij beetje meer kennis vergaren over de thermodynamica en warmtepompen zelf. Als je tijdens het uitwerken vragen hebt kun je altijd hier je vraag posten.
Tegen de tijd dat je de stof begrijpt en de structuur hebt, kun je eventueel naar delft komen om een proef te doen of we kunnen samen kijken hoe we je profielwerkstuk naar een hoger niveau tillen.
Volgende week ben ik voor een week op vakantie. Als er nog vragen zijn, kun je ze gewoon stellen, een van de andere moderatoren zal ze dan beantwoorden of anders ik zelf als ik weer terug ben.
Groetjes Joris
-
Hallo,
Sorry dat ik heel erg laat ben met antwoorden, maar ik had me voorgenomen om eerst de stof te begrijpen en structuur te geven aan m'n werkstuk voordat ik weer contact op zou nemen, zoals je al zei. Wegens ziekte en vakantie is dat alleen een paar weken/ maanden later geworden dan ik had gedacht.
Inmiddels ben ik weer verder gegaan met het werkstuk en al een aardig eind op weg. Ik begrijp het een en ander van de thermodynamica en ik weet hoe ik het wil gaan doen. Ik wil eerst de theorie goed uitleggen in het werkstuk en later onderzoeken of een warmtepomp eigenlijk wel duurzaam is.
Zijn er op dit moment nog steeds mogelijkheden om iets te testen? Ik begrijp het als dat niet zo is, want ik ben erg laat.groeten,
Mark -
Hoi Mark,
Elk half jaar wordt het Energie project, het project waar de warmtepomp wordt doorgerekend, gegeven. Ik kan even op onderzoek uitgaan of het mogelijk is dat je aansluit bij een groepje dat het practicum met de warmtepomp gaat doen. Dit kost even tijd omdat ik niet precies weet wie de hoofdverantwoordelijke is voor het practicum.
Zou jij mij in de tussentijd een beschrijving willen sturen van wat je precies wilt gaan onderzoeken aan de warmtepomp.
Ik ga voor je aan de slag en je hoort in de loop van de week meer van mij!
Groetjes,
Joris
-
Hoi Joris,
Goed om te horen dat het project ook nu wordt gegeven. Ik wil onderzoeken wat het rendement van een werkelijke warmtepomp is om dit vervolgens te kunnen vergelijken met waarden die theoretisch mogelijk zijn en in literatuur genoemd worden.
Alvast bedankt,
Mark -
Hey,
Ik heb nu al een tijdje niets meer van je gehoord. Is er nog iets gelukt?
Groeten,
Mark -
Hoi Mark,
Sorry dat je al een tijdje niks hebt gehoord. Het is hier nogal een drukke tijd geweest.
Wel ben ik achter jou vraag aan gegaan. Het warmtepomp practicum wordt gegeven van 18-11-2013 tot 28-11-2013.Als je mij aangeeft welke datum je eventueel zou kunnen, ga ik daarmee naar de practicumbegeleider en leg ik het voor.
Met vriendelijke groet,
Joris
-
Hoi Joris,
Geeft niet dat het iets langer duurde, maar ik dacht dat er helemaal niets meer viel te regelen en ik had graag een bevestiging gehad. Gelukkig is het wel gelukt, dankje dat je erachteraan bent gegaan. In principe kan ik elke dag vanaf de 19e, maar de 25e is voor mij het handigst.
Groeten,
Mark -
Hoi Mark,
Ik zal met die datum naar de begeleider toe en zal zien wat ik kan doen. het kan zijn dat dit een weekje duurt, vanwege het feit dat het nu tentamenweken zijn hier in delft.
Je hoort nog van mij,
Groetjes Joris