Energie opwekkend d.m.v spierkracht
-
Hallo,
Als werkstuk hebben wij bedacht om een duurzaam fitnesscenter te ontwerpen. Wij willen kijken of het mogelijk is om de lichten, verwarming, en keukenapparatuur van een fitnesscenter van energie te kunnen voorzien door energie op te wekken d.m.v fietsen. Weten jullie misschien hoeveel kWh een fiets op kan leveren? En of een soort energiefiets al bestaat? Groetjes Bente, Nobilé en Renée -
Hoi,
Een innovatief onderwerp hebben jullie gekozen en wanneer het mogelijk is, zou het behoorlijk wat energie kunnen besparen.
Natuurlijk is een fiets niet het enige fitness-apparaat dat wordt gebruikt in een fitness-school, dus eigenlijk zou je willen weten wat al die apparaten individueel op leveren. Echter denk ik dat je door gelijk daar naar te gaan kijken te snel gaat.
In eerste instantie is het verstandig om structuur aan te brengen in je profielwerkstuk. Denk hierbij aan de structuur van hoofd onderwerp met hoofdvraag, die vervolgens uitgewerkt wordt in deelonderwerpen.
Denk bijvoorbeeld aan:Hoofdonderwerp:
Een duurzaam fitnesscenterHoofdvraag:
Is het mogelijk een duurzaam fitnesscenter te ontwikkelen?Deelonderwerp 1: Wanneer is een fitnesscenter duurzaam?
Deelonderwerp 2: Hoeveel energie verbruikt een fitnesscenter ongeveer?
Deelonderwerp 3: ....
Deelonderwerp 4: ....Ik kan me herinneren dat er een aantal jaar een onderzoekje is geweest naar hetzelfde idee. Dit is uitgezonden op de, inmiddels niet meer bestaande, zender LLINK. Misschien is het handig om deze aflevering te kijken en zo wat ideeen op te doen voor jullie eigen onderzoek en je te helpen de juiste onderzoeksvragen te stellen.
Wanneer jullie de structuur goed hebben zitten is er een goede basis waarvanuit je je onderzoek kan starten en kom je vanzelf bij de vraag hoeveel energie de fitness-apparaten individueel per dag kunnen leveren.
Hopelijk kunnen jullie hiermee aan de slag.
Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag via dit forum!
Groetjes Joris
-
Bedankt voor je reactie, we hebben ons project al bijna af en hebben al een aantal deelonderwerpen zoals: Is er genoeg animo voor een duurzaam fitness center, en hoeveel energie verbruikt een fitnesscenter, en wanneer is een fitnesscenter duurzaam. Het enige waar we nu niet uitkomen is hoe we kunnen weten/onderzoeken hoeveel energie een fitness-apparaat individuueel op kan leveren.
Groetjes Bente, Nobilé en Renée
-
Hee,
Goed dat jullie al zo ver zijn!
Voor jullie werkstuk lijkt me een schatting van de energie voldoende.
Hier in delft zit een sportschool waar ze de energie opslaan en gebruiken.
Je zou ze kunnen bellen voor meer informatie, of er even zelf langs gaan en een dagje sporten!Groetjes,
Joris