PWS Gratzelcellen
-
Hallo,
Wij doen ons PWS over de kleurstofzonnecellen, en we focussen ons vooral op de kleurstof die we dan gebruiken. Wat wij willen onderzoeken is of er verschil is in efficientie als wij een organische kleurstof en als we een anorganische kleurstof gebruiken.
Als organische kleurstof hebben we gewoon thee gebruikt, en als we het plaatje met TiO2 erin stoppen dan trekt de kleur erin. Vervolgens dachten we dat we ook gewoon wat anorganische kleurstof (kleurstof voor glazuur) in water konden oplossen en dat het plaatje erin doen. Maar dat werkte niet, want het plaatje nam de kleur niet op.Wij vroegen ons dus af of jullie iets meer weten over het gebruik van synthetische kleurstoffen in Gratzelcellen (want op Internet is er heel weinig over te vinden), welke soort synthetische kleurstoffen we kunnen gebruiken en hoe we het op het plaatje kunnen aanbrengen.
We hopen dat jullie ons zouden kunnen helpen.Heel erg bedankt!
Hilde en Kwankwan
Overbetuwe College Bemmel -
Hoi Hilde en Kwankwan,
Ik kan het niet geheel verklaren, maar het zal denk ik inderdaad te maken hebben met het zonlicht/LEDlicht verschil. Wat weten jullie al van de werking van de zonnecel? Over de geexciteerde electronen? Hiermee kun je namelijk beredeneren welk licht beter zal werken.
-
Hoi,
Dat hebben we inderdaad nog niet geprobeerd, bedankt voor de tip!
Tijdens sommige metingen hebben we ook weleens dat de spanning juist daalt als we een led-lampje er dichterbij boven houden. Als we het led-lampje juist verder weg houden of helemaal weghalen, dan stijgt de spanning. We vonden dit nogal raar, want we verwachtten juist dat het andersom is.
kan dit misschien iets te maken hebben met zonlicht of onnatuurlijkt licht? (want we doen het niet helemaal in het pikkedonker)
We kunnen het echt niet verklaren, dus weet je misschien waar het aan ligt, en of we misschien iets fout doen.Groetjes,
Hilde en Kwankwan
-
Beste Hilder en Kwankwan,
Gratzelcellen zijn heel interessante zonnecellen, ik heb ze zelf ook eens gemaakt tijdens een practicum. Ik weet niet welke kleurstoffen daar meestal worden gebruikt, tijdens mijn practicum gebruiken we fruit, dus ook organische kleurstoffen. Maar wat je zou kunnen proberen is je kleurstof oplossen in water en een geconcentreerde oplossing maken. Als je deze nu op je plaatste druppelt en laat drogen, zou volgens mij het water op moeten drogen en de kleurstof op je plaatje achter blijven.
Hebben jullie dit al geprobeerd?
-
Hoi Hilde en Kwankwan,
In een ander topic over Gratzel cellen heb ik inmiddels de handleiding van het studentenpracticum over Gratzel cellen geplaats. Misschien ook wel interessant voor jullie!
-
Hoi,
Dankjewel voor de handleiding! Er staan inderdaad nog wel wat dingen in die we eerst niet wisten.
We vroegen ons ook af of je misschien weet waar we wellicht meer theorie/informatie kunnen krijgen over het gebruik van onorganische/synthetische kleurstof in Gratzel cellen, want wat wij vooral vinden is theorie over organische kleurstoffen. Dat zou namelijk erg fijn zijn. We weten wel dat men vooral ruthenium gebruikt in de synthetische kleurstoffen.
Heel erg bedankt!
Groetjes,
Kwankwan en Hilde
-
Hoi Kwankwan en Hilde,
Ben blij dat jullie de handleiding nuttig vonden! Ik denk dat er niet zoveel over synthetische kleurstoffen te vinden is aangezien voor Gratzel cellen meestal organische kleurstoffen worden gebruikt. Zelf heb ik dus ook niet veel kunnen vinden. Kunnen jullie mij misschien één van jullie links geven?
Gratzel cellen worden namelijk ook gezien als goedkope zonnecellen, organische kleurstoffen zijn goedkoop. Ruthenium bijvoorbeeld is een heel dure grondstof, en als de gratzel cel dan nog steeds minder presteert dan een silicium cel, verliest het zijn voordeel.
Ik ben benieuwd naar jullie info!