PWS Rendement van een dynamo
-
Beste TU Delft,
Een vriend van mij en ik houden ons profielwerkstuk over het rendement van een dynamo en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Wij vroegen aan onze TOA (technisch onderwijs assistent) of we een aantal experimenten konden doen.
Dit was geen probleem maar hij had ooit iets gelezen in een folder van de TU dat jullie een soort opstelling hebben waarbij je allerlei variabelen (dingen als: sterkte magneet, grote van het wieltje van de dynamo etc.) aan een dynamo kan veranderen en dat je dan het rendement kan meten.
Het leek hem ook leuk voor ons om het op de TU te doen. Onze vraag is: Hebben jullie zo'n dergelijke opstelling en zouden wij daar dan gebruik van mogen maken?
Mvg,
Freek -
Jongens, sorry voor het late antwoord, ik was in de veronderstelling dat ik al antwoord had gegeven! Mochten jullie er nog niet uit zijn, jullie hebben de RMS waarde nodig:
V(rms) = V(piekspanning)/Wortel(2)Succes!
-
Beste Berend,
We gaan de proef uiteindelijk toch op school doen. Dit komt omdat we dachten dat jullie niet meer zouden reageren en dus hebben we nu op school een goeie proefopstelling.
Toch bedankt dat u nog gereageerd heeft.
We hadden nog een ander vraagje. We moeten het rendement van een dynamo berekenen en dus moeten we de energie weten die de dynamo levert. Ons meetprogramma (coach) meet alleen gelijkspanning en de dynamo levert wisselspanning. Dus valt de helft van de grafiek weg. Toch zullen we de energie moeten bereken.
Onze vraag: Bereken je U/I eff door het oppervlakte onder de grafiek te nemen of door de piekwaarde te gebruiken?
Met vriendelijke groet,
Freek en Wessel