Energieproductie
-
Beste lezer,
Ik ben bezig met het maken van een profielwerkstuk over energie. Wat mij opviel is dat de jaarlijkste productie over de afgelopen 10 jaar sterk is afgenomen.In 1997 was dat namelijk ongeveer 10250 TWh en in 2008 rond de 9750 TWh met geleidelijke afname ertussen. Dit terwijl de energieconsumptie heel sterk is toegenomen. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Met vriendelijke groet,
Mats Mackay
-
Beste Mats,
Wat is het gebied waarover deze energieproductie wordt gemaakt en wat is het gebied waar het wordt afgenomen? Heb je misschien ook een referentie van deze getallen?
-
Beste Berend,
Het gaat om de totale productie van Europa in de die jaren. Deze getallen komen uit eurostat. Wij konden niet direct een verklaring vinden voor deze daling. De daling van de productie is elk jaar ongeveer even groot over de gegeven periode. Wij dachten misschien dat het kwam doordat import goedkoper was dan het zelf te produceren?
Groeten,
Mats
-
Beste Mats,
Dat was ook de verklaring die ik in gedachten had. Kan je bij Eurostat ook de import en export statistieken vinden? Als je die dan naar gebruik en productie legt, kan je daar wel een goede conclusie uit trekken, lijkt mij!