PWS: Zonne-energie
-
Het onderwerp van mijn profielwerkstuk is hoofdzakelijk zonne-energie.
Mijn hoofdvraag is:
Is het mogelijk het energieverbruik van Schiphol volledig te compenseren door middel van energie gemaakt door zonnecellen op gebouwen in Amsterdam?Mijn deelvragen zijn(tot nu toe)
- Wat is het energieverbruik van Schiphol per jaar in kW
- Hoe werkt een zonnecel
- Hoeveel (k)W levert 1m2 zonnecel(per jaar)?
- Wat zijn de mogelijke gebouwen voor het plaatsen van zonnecellen, denkent aan aantal uren zon per dag, oppervlakte van het terrein/gebouw?
Als "proef" willen wij gaan zelf uitgaan zoeken hoeveel energie een zonnecel levert.
Ik weet alleen niet of de hoofdvraag specifiek genoeg is, of ik genoeg deelvragen heb en of het een realistisch onderwerp is.
Alvast bedankt,
Daan
-
Hoi Daan,
Erg leuk onderwerp! Goed bedacht!
Als proef zou het inderdaad leuk zijn om uit te zoeken hoeveel energie een zonnecel levert. Je kan dat natuurlijk in de boeken vinden, maar het is leuker om het in het echt en zelf te doen! Momenteel ben ik bezig om daar een workshop voor op te zetten, maar dat heeft wat vertragingen. Hopelijk komt ie nog op tijd voor jullie PWS, dus houd daarvoor het forum goed in de gaten!
Verder, wat betreft je hoofd- en deelvragen en onderwerp:
De hoofdvraag lijkt me goed en specifiek genoeg zodra je 'Schiphol' goed definieert. Want wat bedoel je daar precies mee: alleen de faciliteiten die daar zijn (gebouw, loopbanden, winkels, bagage-banden, etc) of ook de vliegtuigen die er binnenkomen (alle brandstof van inkomende vluchten en/of uitgaande vluchten) of ook alle transportvoorzieningen die daar zijn en aankomen (vervoer per vrachtwagens, alle auto's van mensen, etc.)? Je moet heel goed nadenken hoe je dat gaat afbakenen, want dat maakt een heel groot verschil! Ik kan me ook voorstellen dat je eerst kijkt naar welke gegevens over energieverbruik in en om Schiphol bekend zijn en dat je je keuze daarop baseert.Je deelvragen lijken me prima, maar de laatste is misschien lastig te beantwoorden. Een idee zou zijn om een representatieve km^2 (of de helft daarvan) van Amsterdam te kiezen en daarvoor het aantal bruikbare vierkante meters bepalen. Dat vermenigvuldig je dan met het daadwerkelijke aantal km^2 van Amsterdam. Ook zou twee representatieve gebieden kunnen nemen (bijvoorbeeld één voor de binnenstad en één voor de randgebieden). Denk er maar eens over na!
Succes!