PWS quantumcomputer
-
Hallo,
Wij zijn Maxx en Cherwin van het Alkwin Kollege en wij doen ons PWS over quantumcomputers.
Aangezien het een erg lastig onderwerp is, zouden we graag een deskundige interviewen over de werking en de toekomst van de quantumcomputer.
In andere topics hebben we gelezen dat dit mogelijk is dus we hopen dat jullie het bij ons ook mogelijk kunnen maken.
Daarnaast gaan we op een PWS-middag bij jullie het proefje supergeleiding doen aangezien we een praktisch deel nodig hebben in ons PWS. Dit praktisch deel is vrij belangrijk in het PWS, is het proefje supergeleiding daarvoor voldoende of is het erg simpel? In het laatste geval, heeft iemand een idee van een practicum dat te maken heeft met quantumcomputers of quantummechanica?Bij Voorbaat Dank.
Met vriendelijke Groet,
Maxx en Cherwin -
Hallo Maxx en Cherwin,
Ik zal kijken of ik een deskundige kan vinden die met jullie wil sparren over dit onderwerp. Ik moet toegeven dat mijn kennis over quantumcomputing ook bijna nihil is... (Het is inderdaad erg complex.)
Het proefje dat wij aanbieden voor supergeleiding is vrij simpel en ik weet niet in hoeverre deze proef aansluit op jullie onderzoek naar quantumcomputers.
Kunnen jullie mij ook vertellen wat jullie precies willen onderzoeken, in de vorm van hoofd- en deelvragen.Groetjes,
Thom
-
Beste Maxx en Cherwin,
Ik ben nog even aan het kijken, wie ik moet benaderen om voor jullie mee te sparren!
De set-up die altijd aanwezig is, is de magneet zweeftrein. Niet heel bijzonder, maar wordt gebruikt om het Meissner effect te testen. 2 x per jaar geef ik ook een workshop over supergeleiding, dan zal er ook een zogenaamde dipstick proef gedaan worden.
Ik hoop dat ik jullie hierbij voldoende heb geïnformeerd! En jullie horen van me zodra ik een deskundige heb gevonden!Groetjes,
Thom
-
Hallo Thom,
Fijn dat je ons wilt helpen. De hoofdvraag van ons onderzoek is of de quantumcomputer de toekomst van het computeren zal worden en we hopen dus d.m.v. de visie van een expert op gebied van problemen en voor- en nadelen deze vraag te beantwoorden. Deze vraag is in principe puur theoretisch te beantwoorden (of eigenlijk voorspellen), maar een praktisch deel is verplicht op onze school. Het proefje supergeleiding staat dus eigenlijk los van onze hoofdvraag maar het leek ons toch geschikt omdat er van supergeleiding gebruik wordt gemaakt in de quantumcomputer. Zou je ons in het kort kunnen vertellen wat het proefje inhoudt, zodat we kunnen beslissen of het wel of niet geschikt is voor ons pws?
Met vriendelijke Groet,
Maxx en Cherwin -
Beste Thom,
Sorry, maar dit is helaas nog niet genoeg informatie. Zoals ik al zei hecht onze school veel waarde aan het praktisch deel van het onderzoek. We moeten hiervoor dus een gedetailleerde beschrijving maken van werkwijze en benodigdheden. Ik heb gegoogled op de namen van de proeven, maar helaas niks kunnen vinden over de daadwerkelijke opzet van de proeven. Zou je een wat gedetailleerdere beschrijving kunnen geven?
We stellen het zeer op prijs dat je zoveel moeite doet om een deskundige te vinden, dankjewel!Met vriendelijke Groet,
Maxx en Cherwinp.s. als de inhoud van de proef niet op dit forum besproken mag worden, aangezien de verassing er dan af is voor mensen die naar de pws-middag komen, kun je mij ook privé bereiken via e-mail: 211013@leerling.alkwin.nl
-
Beste Maxx en Cherwin,
Sorry voor de erg late reactie, we zaten midden in de migratie naar de nieuwe site.
Alles lag een beetje over hoop.
De magneetzweertrein opstelling is een treintje met supergeleiders er in en een magneetbaan. Dmv vloeibaar stikstof kunnen we de supergeleiders onder hun kritieke temperatuur krijgen, waardoor de trein boven de magneetbaan gaat zweven. Hiermee toon je dus het Meissner effect aan. Dit is de basis van deze proefopstelling, je zou hier meer mee kunnen doen (zoals een video-analyse).
De dipstick proef is een proef waarbij een stok met daarop een supergeleider en een elektrisch circuitje in een vat met vloeibaar helium wordt gestopt. Hierbij worden metingen gedaan van de weerstand van de supergeleider. Dit kan alleen uitgevoerd worden door experts.
Ik hoop dat ik jullie voldoende heb geïnformeerd!Groetjes,
Thom