robot met camera voor gezichtsherkenning
-
We overwegen een PWS over het ontwerpen een camera voor gezichtsherkenning, aangestuurd door een robot.
Combinatie dus van informatica en techniek.
Mogelijk is het onderwerp veel te breed, bestaat zoiets ook al, en moeten we het onderwerp precieseren.
Kan iemand helpen :- is het een werkbaar onderwerp
- moet het worden ingeperkt
- wat zijn de mogelijkheden
Graag hulp en advies.
Gerrit
-
Hoi Joost
Dank je wel voor je reactie.
Wij hebben ook geen andere toepassing kunnen bedenken voor de robotarm, dit hadden we alleen toegevoegd om er zo meer een 'praktisch' profielwerkstuk van te maken, zodat er voor een van ons ook nog wat te knutselen was :) aangezien Ruben graag technisch ontwerp maakt en ikzelf (Timon) meer aan de Informatica kant zit.Met de afwijzing van de robotarm in gedachten leek ons lijkt een andere optie ook wel leuk namelijk:
Het aflezen van vingerafdrukken en deze te herkennen mits dit natuurlijk mogelijk is.
We hadden een idee om een vingerafdrukscanner te kopen, en hiervoor eventueel een programma'tje te schrijven die vingerafdrukken zou herkennen. Natuurlijk is dit vrij complex en wij vroegen ons dan ook af of je toevallig weet of dit niet te moelijk zou zijn voor een profielwerkstuk.
Graag je reactie of dit mogelijk is!
Groet, Timon en Ruben (Gerrit is onze begeleider) -
Beste Timon en Ruben,
Het is zeker mogelijk maar er is wel een vrij hoge kennis van programmeren nodig en het belangrijkste is dat jullie bekend zijn of veel onderzoek kunnen doen naar beeldverwerking. Jullie zullen namelijk moeten begrijpen hoe je een afdruk kan vergelijken met een andere (dit gaat een stuk verder dan 2 plaatjes over elkaar heen leggen en kijken of ze gelijk zijn) en ook in staat moeten zijn om dit te implementeren.
Wat ik jullie aanraad is om eerst eens op internet te zoeken naar verschillende algoritmen die geïmplementeerd kunnen worden voor de herkenning en te kijken of jullie begrijpen welke stappen ze uitvoeren. Hier is zo'n algoritme. Verder kunnen jullie is kijken of jullie het volgende programma kunnen begrijpen en op verder zouden kunnen bouwen: Matlab fpa.
Mocht dit voor jullie goed te doen zijn en hebben jullie hier een goed gevoel bij dan zou ik zeggen dat dit onderwerp geen probleem is. Ik ben echter bang dat de code en algoritmes nog vrij complex zijn, in dat geval moet je je afvragen of je daar extra tijd in wilt stoppen.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Joost -
Hai Joost,
Wij hebben na lang overleg met Gerrit besloten om ons profielwerkstuk om te gooien omdat het huidige onderwerp (gezicht/vingerafdrukherkenning) ons toch iets te lastig leek en Ruben kwam met een nieuw idee: een automatische tafel.
De automatische tafel is een ronde tafel met in het midden een schijf die kan ronddraaien.
op die schijf zetten we dan bijvoorbeeld een pot voor hagelslag en een pot voor pindakaas.
de personen die aan de ronde tafel zitten hebben naast hun bord een paar knopjes. Als ze op het knopje voor een boterham drukken en op het knopje voor hagelslag komt de pot met hagelslag naar de persoon die aan de tafel zit toegedraaid. er ligt dan al een boterham onder. er stroomt dan de juiste hoeveelheid hagelslag uit de pot met hagelslag op de boterham.
wij hadden het idee deze tafel zelf te gaan maken. we wouden dan een ronde tafel kopen van marktplaats en nog wat andere onderdelen. we willen de schijf in het midden van de tafel en de knopjes gaan aansturen met een microcontroller. Het idee is dan dat we de pot hagelslag bijvoorbeeld een klepje geven dat opengaat als er op de knop wordt gedrukt en vervolgens weer dichtgaat na bijvoorbeeld 5 seconden. we weten nog niet of we bijvoorbeeld een arduïno (een micro controllerboard) willen kopen of een raspberry PI of bv. een losse microcontroller.Het nut of een goede toepassing hiervan is dat bijvoorbeeld medewerkers in een verzorgingstehuis niet telkens de boterhammen hoeven te smeren voor de oude mensen en dat ouders thuis niet meer hoeven op te letten of hun kinderen niet teveel hagelslag op hun boterham doen.
Wij zouden het erg fijn vinden om van jou je reactie hierop te horen over ons idee, eventuele vragen maar ook tips/tricks of doorverwijzingen - over bijvoorbeeld het theoretische programmeerdeel met het controllerboard en/of je nog iets/iemand weet voor het elektronische/knutsel-deel. Misschien weet je nog of dit al of een onderdeel hiervan al eerder is gemaakt.
Alvast super bedankt!
Graag een reactie,
Groeten, Timon en Ruben -
Beste Gerrit,
Je onderwerp klinkt erg interessant maar misschien wel iets te breed. Waar wil je je precies op focussen? Wil je zelf een programma maken dat gezichtsherkenning kan uitvoeren? In dat geval zou ik gebruik maken van een computer met ingeladen plaatjes om plaatjes van jezelf je vergelijken met die van bijvoorbeeld je klasgenoten. Zo kun je je volledig focussen op het werkend maken van de herkenning en hoef je niet moeilijk te doen met real-time beelden en altijd andere lichtintenties.
Wat bedoel je verder precies met het "aangestuurd door een robot" gedeelte? Wil je ook een robot maken waar een camera op zit?
Toevallig heb ik zelf afgelopen periode met mijn studie een programma moeten maken dat nummerborden aflas van een video van auto's en deze opsloeg in een tekstbestand. Dit is een stuk makkelijkere opgave dan het herkennen van gezichten maar toch erg lastig om juiste resultaten uit te krijgen. Heb je al enige kennis van programmeren of beeldverwerking/gezichtsherkenning?
Ik hoor graag van je!
Groetjes,
Joost -
Beste Timon en Ruben,
Leuk project! Persoonlijk denk ik niet dat het uit maakt of je voor de Rasberry Pi kiest of de Ardruino, deze komen heel erg met elkaar overeen maar ik zou wel voor één van deze systemen gaan in plaats van een losse microcontroller omdat hier waarschijnlijk minder over te vinden is op internet.Wat ik mij gelijk afvraag als ik jullie plan lees is hoe jullie beleg als pindakaas en chocopasta willen gaan doseren? Ik begrijp dat je hagelslag kan doseren door middel van een klepje maar ik denk dat voor de toepassing van jullie product het wel belangrijk is dat ofwel alles gedoseerd wordt of juist niks.
Verder zou ik me misschien niet te veel op een hele tafel focussen maar meer op alleen het draaiende deel. Misschien een onderdeel dat je op elke tafel zou kunnen zetten?
Ook kun je beginnen met tekeningen maken van hoe het draaiende gedeelte aangedreven kan worden en bedenken hoe bijvoorbeeld bepaald zou kunnen worden hoe de tafel moet draaien wanneer een bepaalde knop ingedrukt wordt?
Hoop dat jullie hier wat aan hebben!
Groetjes,
Joost