condensator
-
Bestaat er een condensator geometrie zodanig dat het strooiveld geheel nul is?
-
Deze vraag is een verdere uitwerking van de vraag over de supergeleidende LC kring. Ik was aan het inlezen op het vlak van frequency selective surfaces, en liep tegen het probleem aan dat een fss wat alleen uit een l en een c bestaat toch een bepaalde lage q kan hebben, terwijl er geen weerstand in de fss zit in principe. Ik dacht, als je een supergeleidende LC kring zou hebben, is dan toch nog een lage q mogelijk, mogelijk door koppelimpedantie aan de em straling? Dit is niet voor een werktstuk, puur persoonlijke interesse. En uitbreiden inzicht van frequency selective surfaces natuurlijk.
Niels
-
Beste N.W. de Jong,
Alweer een interessante vraag. Om je beter te kunnen helpen ben ik benieuwd in welk kader je deze vraag stelt. Is dit voor je PWS? Ben je bezig met een meetopstelling en loop je ergens tegenaan? Een iets langere inleiding van je vraag helpt mij om je beter te kunnen helpen.
Groet,
Caspar Boers
-
Ha Niels,
Ik merk dat je erg goed bent ingelezen al. Je vragen zijn erg conceptueel en gaan best diep op de stof in. Daarom zou ik - voordat ik je verkeerde antwoorden geef - de vragen die je me voorlegt eerst even met mijn professor Elektronische instrumentatie willen overleggen. Misschien ben je inmiddels alweer iets verder in je onderzoek gekomen.
Zet hieronder nog even duidelijk neer wat je precies wil weten dan kom ik eind deze week met een duidelijk antwoord!Groet,
Caspar Boers
-
Casper is met jullie vraag bezig en zal snel met een antwoord komen!
Groetjes Joris
-
Wat bepaalt de Q van een LC kring, en wat gebeurt er bij een ideale (R=0) LC kring qua Q?
-
Beste NW de Jong,
Hieronder eerst een kleine samenvatting van de belangrijkste formules van de Engelse Wikipedia pagina, daarna specifiek antwoord op jouw vraag.
[i]In an ideal series RLC circuit, and in a tuned radio frequency receiver (TRF) the Q factor is:[/i]
[i]Q = \frac{1}{R} \sqrt{\frac{L}{C}} = \frac{\omega_0 L}{R}
,
where R, L and C are the resistance, inductance and capacitance of the tuned circuit, respectively. The larger the series resistance, the lower the circuit Q.
For a parallel RLC circuit, the Q factor is the inverse of the series case:[14][/i][i]Q = R \sqrt{\frac{C}{L}} = \frac{R}{\omega_0 L}
,
Consider a circuit where R, L and C are all in parallel. The lower the parallel resistance, the more effect it will have in damping the circuit and thus the lower the Q. This is useful in filter design to determine the bandwidth.
In a parallel LC circuit where the main loss is the resistance of the inductor, R, in series with the inductance, L, Q is as in the series circuit. This is a common circumstance for resonators, where limiting the resistance of the inductor to improve Q and narrow the bandwidth is the desired result.[/i]Je ziet dat voor de serieschakeling van R L en C geldt de omgekeerde formule als voor de parallelschakeling
Je ziet dat de serieschakeling een oneindige Q krijgt als R = 0
Bij ω0 (dit is de resonantie hoekfrequentie) krijg je dan oneindig hoge opslingering. Bij ω0 bij de parallelschakeling levert een maximale demping op want ze hebben de weerstand R ook parallel gezet aan de spoel en de condensator.
In de praktijk is een spoel niet van 0 ohms draad gemaakt en dus zit daar een klein serieweerstandje
Merk op dat bij resonantie de SERIEschakeling juist een LAGE impedantie heeft en de PARALLELschakeling een HOGE impedantie; precies andersom als het geval is bij de serieschakeling van twee weerstanden en de parallelschakeling van twee weerstanden
Als je nog nadere vragen hebt stel ze gerust.Groet,
Caspar Boers
-
Ben erg benieuwd...