-
Hallo
Ik wilde graag een profielwerkstuk gaan doen over robots, en dan vooral de softwaretechnische kant ervan (dus ook zelflerende robots). Zelf heb ik redelijk wat ervaring in het programmeren in C++ en nog een paar andere programmeertalen, maar ik kom er maar niet uit wat mijn onderzoeksvraag moet zijn, omdat intelligente robots natuurlijk nogal breed is. Een paar dingen waar ik aan heb zitten denken:
[list=*]
- Pathfinding, en het onthouden van locaties van bepaalde objecten[/*]
- Het onthouden van bepaalde bewegingen (dmv sensoren), om die dan later weer uit te voeren, en te plaatsen in context[/*]
- Het oppakken van objecten, en later herkennen wat voor object het is[/*]
Het probleem is dus dat ik zelf geen concrete onderzoeksvraag kan bedenken, heeft er iemand tips voor me?
Gr,
Dirk van Wijk -
He Dirk!
Het klinkt alsof je er al aardig over na hebt gedacht wat je precies wilt onderzoeken, dat is mooi!
Natuurlijk kun je op een hele concrete manier met robots aan de slag gaan om te kijken of zij bepaalde bewegingen of misschien wel objecten kunnen herkennen. Dit kan een erg mooi project worden maar inderdaad lastig om een hoofdvraag bij de te bedenken. Bovendien zal je op zoek moeten gaan naar een robot die je kan programmeren naar jouw wensen.
Als je echt onderzoek wilt gaan doen naar de kunstmatige intelligentie van een robot dan raad ik je echter aan gebruik te maken van een logische taal als Prolog. In combinatie met een omgeving als bijvoorbeeld Blocks World For Teams, waar wij hier op de universiteit veel gebruik van maken, zou je onderzoek kunnen doen naar de intelligentie, communicatie en teamwork tussen verschillende robots die samen een probleem proberen op te lossen.
Deze omgeving houdt de robots erg abstract (als blokjes in een saaie witte map) maar biedt veel mogelijkheden wat betreft onderzoek naar de onderwerpen die ik zojuist noemde.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.
Groetjes,
Joost