Aandrijving stofzuigertje
-
Hallo,
Wij zijn bezig met een project bij het vak O&O (onderzoek&ontwerpen), maar wij lopen hierbij tegen een probleem aan. Ons idee is om een klein stofzuigertje te ontwerpen, die het zand uit je schoenen zuigt na een strandwandeling. Het probleem is dat wij niet weten wat voor aandrijving/motor/'zuigconstructie' we voor dit stofzuigertje kunnen gebruiken. Het moet allemaal op kleine schaal zijn, omdat het dus in je schoen moet passen en makkelijk meegenomen moet kunnen worden.
Tot nu toe hebben wij de optie van een (omgekeerde) ventilator in combinatie met een elektromotor bekeken, maar het vermogen en de kracht die het levert is niet genoeg om zandkorrels op te kunnen zuigen.
Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen.
-
Hoi Franck,
Een ontwerpproject is altijd anders dan een onderzoeksproject.
Met name de structuur verschilt heel veel! Zo heb je bij een onderzoeksproject te maken met een hypothese en bij een ontwerpproject meer te maken met een programma van eisen. Dit prigramma van eisen kwantificeer enkele kwalitatieve eigenschappen van je ontwerp. Bijvoorbeeld jullie stofzuiger: je zou als eis kunnen hebben dat jullie stofzuiger zeer gemakkelijk in gebruik is. Grote stofhoeveelheden kan opzuigen. Snel veel stof kan wegzuigen, etc. Dit zijn echter allemaal nog een kwantitieve (meetbare) eigenschappen. Voordat ik jullie kan helpen met het ontwerp voor het motortje voor jullie stofzuiger is het noodzakelijk dat jullie en ik weten wat de eisen zijn aan jullie motor! Zouden jullie mij jullie programma van eisen kunnen sturen als je dat hebt? Als he dat nog niet hebt zou in hier als eerst mee beginnen. Als hier vragen over zijn kun je kijken bij het stappenplan op onze website of het hier vragen op het forum!Succes!
Groetjes Joris