PWS Kwantumcomputer
-
Ha Jongens,
Goed nieuws! Jullie kunnen Leonardo DiCarlo interviewen. Hij is assistent professor hier en hij heeft binnen de quantum vakgroep hier op de TU Delft ook zijn eigen lab. Zijn lab doet onderzoek naar supergeleidende circuits voor toekomstige quantumcomputers. Zorg dat jullie je vragen, in het Engels, goed voorbereiden en daarnaast al veel informatie over quantumcomputers en qubits hebben opgezocht. Daarnaast mogen jullie het ook nog filmen. Zouden jullie in de week van 28 januari tot en met 1 februari kunnen? Dan probeer ik een afspraak te plannen.
Homepage van de TUDelft
Homepage van het DiCarlo LabGroet,
Michiel -
Hoi Michiel,
Engels is voor ons geen probleem.
Is het mogelijk om het interview te filmen?
Dan kunnen we het terugkijken als we het niet precies meer weten.Rick en ben
-
Ha jongens,
Daar zitten zeker wel wat goede vragen tussen. Ik ga proberen iemand voor jullie te vinden, zou het eventueel een probleem zijn als deze persoon alleen maar Engels spreekt?
Groet,
Michiel -
Ha Michiel,
Dinsdag en donderdag komen ons allebei uit.
Onze school vind ook bijde dagen goed.Rick en Ben
-
Ha jongens,
De datum was eigenlijk meer een vraag aan jullie. Kunnen jullie in de week van 28 jan to 1 feb een aantal momenten noemen die jullie en school goed uitkomen? Dan ga ik het regelen!
Groet,
Michiel -
Ha Michiel,
In overleg met onze begeleider komt dinsdag ons het beste uit.
We hopen dat dit nog mogelijk is.Rick en Ben
-
Ok bedankt, we horen het wel.
Rick en Ben
-
Ha jongens,
Ik heb hem de data voorgelegd, dus ik laat het zsm weten!
Groet,
Michiel -
Ha Rick en Ben,
Ik ben nog altijd in afwachting van bericht van Leonardo DiCarlo. Heb hem inmiddels gesproken en hij gaat er naar kijken, maar is op het moment erg druk.
Groet,
Michiel -
Ha Michiel,
Is het vandaag nog gelukt?
en zo ja, hoe laat en waar kunnen we morgen terecht?Ben en Rick
-
Ha jongens,
Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar zal hem even extra achter zijn broek aan zitten. Ik zal hem mailen en ik ga morgen even langs. Ik hoop dat het nog voor donderdag lukt. Als het nog lukt mail ik jullie gelijk.
Groet,
Michiel -
Ha Michiel,
Heb je al wat van Leonardo dicarlo gehoord?
Hoe laat kunnen we kunnen we morgen komen?Rick en Ben
-
Ha jongens,
Goed nieuws, het is gelukt. Volgende week vrijdag om 1500 uur kunnen jullie je interview afleggen! Sorry dat er zoveel onduidelijkheid was. Ik mail jullie nog alle info.
Groet,
Michiel -
Ha Michiel,
Is het mogelijk om volgende week een afspraak te maken?
'S ochtends is lastig maar we kunnen wel elke dag in de middag vanaf een uurtje of 2/3.
We hopen dat dit lukt want onze deadline komt ook steeds dichterbij.We horen graag van je,
Rick en Ben
-
Ha Michiel,
Mooi dat het gelukt is, wij zijn er volgende week vrijdag.
Rick en Ben
-
Hallo Caspar,
Mijn begeleidend docent heeft mij voorgesteld om eigenlijk twee richtingen op te gaan. De eerste richting gaat dan over de werking van kwantumcomputers, "quantum gates" en welke problemen zich voordoen bij het ontwikkelen van een kwantumcomputer. Deze richting zal de focus zijn wanneer ik vragen stel aan mensen van de TU. De tweede richting gaat over de toekomst en de gevolgen die de ontwikkeling van een volledig functionerende kwantumcomputer zal hebben voor de wetenschap en in het dagelijks leven. Ik zou inderdaad graag een keer een interview afnemen met iemand als dat zou kunnen.
Rik
-
Ha Rik,
Kwantumcomputers: interessant onderwerp! En al je vragen wil ik graag beantwoorden. Maar eerst: heb je al hoofd- en deelvragen bedacht? Het is namelijk wel een erg lastig en breed onderwerp, dus is het belangrijk dat je gaat specificeren.
Ik neem aan dat je bovenstaande conversatie tussen enerzijds Rick & Ben en anderzijds Michiel al hebt gelezen.
Je zegt dat je graag langs wil komen om vragen te stellen. Bedoel je dan net als Rick & Ben dat je een interview wil afnemen met iemand die onderzoek doet aan kwantumcomputers?
Ik hoor graag van je!Caspar
-
Hallo,
ik doe ook mijn profielwerkstuk over kwantumcomputers en zou ook graag een keer langskomen om vragen te stellen. Het zou voor mij het handigst zijn als dit ergens in oktober zou kunnen.
Alvast bedankt,
Rik
-
Hallo Caspar,
Ik hoop dat jij of iemand anders dit nog leest.
Ik zag dat ik mijn hoofd- en deelvragen hier nog niet geplaatst had, dus bij deze.
Hoofd onderzoeksvraag: Hoe kunnen kwantumcomputers de wereld veranderen?
Deelvragen:
- Hoe werkt een kwantumcomputer en wat zijn de verschillen met andere computers?
- Hoe is de ontwikkeling van kwantumcomputers tot nu toe verlopen?
- Hoe wordt gebruik gemaakt van logische schakelingen in een kwantumcomputer?
- Welke problemen kom je tegen bij de ontwikkeling van een kwantumcomputer en hoe zijn deze problemen op te lossen?
- Wat voor ontwikkeling in de cryptografie is nodig om te voorkomen dat hackers met kwantumcomputers in korte tijd versleutelde gegevens kunnen decoderen?
- Hoe lang zal het waarschijnlijk duren voordat een kwantumcomputer bestaat die echt bruikbaar is?
- Zullen kwantumcomputers ooit gewone computers vervangen?
Een aantal onderdelen waar ik nog meer over zou willen weten of waar ik nog vragen over heb zijn;
- Ik heb gevonden dat deeltjes 0 tot 100% verstrengeld kunnen zijn. Waarmee hangt dit samen en wat is precies de relatie met de mate waarin de verstrengelde deeltjes overeen komen.
- Ik zou graag wat meer weten over het gebruik van logische schakelingen in kwantumcomputers. Ik weet dat kwantumschakelingen beschreven kunnen worden door bepaalde (unitaire) matrices. Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat ik voor een eventueel interview zo precies mogelijk weet hoe matrices werken (Ik heb dit op school niet behandelt bij wiskunde, maar ik heb al wel wat uitleg gekregen van een medeleerling die hier wat meer verstand van heeft).
- Ik zou graag wat dieper in gaan op de problemen die veroorzaakt worden door het feit dat er (volgens de Kopenhaagse interpretatie) geen waarnemer-onafhankelijke werkelijkheid is en door decoherentie
- Ik zou het er graag over hebben wanneer (als ooit) het aannemelijk is dat een kwantumcomputer zal bestaan die in de toepassingen waarvoor een kwantumcomputer ontwikkeld wordt ook echt nuttiger is dan conventionele computers, en wat mogelijke gevolgen kunnen zijn. (Denk aan revolutie in de wetenschap, nauwkeurigere metingen en computersimulaties, problemen met moderne encryptiemethodes)
- Ik en mijn klasgenoot die gevraagd heeft of hij mee zou mogen mocht ik nog naar de TU Delft gaan, zouden graag wat dieper ingaan op de kwantumfysica om te zien in hoeverre we dat in ons profielwerkstuk kunnen uitbreiden. Ik ga er vanuit dat Lars (de andere leerling) hierin een voorsprong heeft ten opzichte van mij, omdat hij zijn PWS veel meer op dat onderdeel focust. Ik zal, als er een interview plaats zal vinden, er voor zorgen dat ik in ieder geval met hem gesproken heb en zoveel mogelijk van wat hij weet ook al weet, ongeacht of hij mee gaat of niet.
Ik hoop dit zo voldoende verduidelijkt te hebben. Ik zou graag een reactie krijgen. Laat het maar weten als je nog iets van me wil weten.
Alvast bedankt,
Rik
-
Hallo Caspar,
Sorry dat ik zo lang niet heb gereageerd, ik heb wat problemen buiten mijn profielwerkstuk gehad. Het heeft even geduurd, maar ik denk dat ik me nu voldoende in het onderwerp heb verdiept, en ik zou dus graag een afspraak maken. Ik heb aan mijn begeleidend docent voorgelegd wat ik tot nu toe heb en hij was tevreden. Zou het mogelijk zijn om in de kerstvakantie (dus tussen 23 december en 5 januari) een interview te regelen? Ik zal in ieder geval zorgen dat ik daar voor laat weten hoe ik het interview denk te laten verlopen en welke onderwerpen ik naar voren wil brengen. Ik heb van een andere leerling die zijn profielwerkstuk doet over kwantummechanica dat hij graag mee zou gaan als dit kan. Zou dat mogelijk zijn?
Bedankt voor je hulp,
Rik