PWS Robotica
-
Hallo dames en heren,
Ik ben van plan om een PWS voor natuurkunde te maken over robotica.
Ik wil een rupsvoertuig maken dat zelf kan rijden, obstakels kan ontwijken en bij hoogteverschillen groter dan 4 cm stopt en omdraait. Welke sensoren kan ik het beste gebruiken om hoogteverschillen te meten, en welke om obstakels te zien? En kan iemand mij adviseren welke simpele programmataal ik het best kan gebruiken?Met vriendelijke groet,
Henry van den Top -
Beste Henry,
Klinkt als een goed plan, het rupsvoertuig! Heb je al specifieker nagedacht over hoe je het gaat bouwen. Wat wordt de processor van je robot, hoe groot moet hij worden, etc? Je komt voor de processor misschien bij een FPGA (Field Programmable Gate Array) uit of een goedkoper soort microcontroller en de programmeer taal hangt meestal van bijgeleverde software af. Geen zorgen, over het algemeen is het niet te ingewikkeld! Weet je al waar je je materialen vandaan gaat halen?
Wat betreft de sensoren, die zijn afhankelijk van de specificaties die je hebt (welke dingen wil je hoe nauwkeurig meten) en wat je budget is. Lichtsensoren doen het altijd vrij goed, zijn robuust en vaak niet te duur. Bovendien denk ik dat ze jouw eisen kunnen realiseren.Kijk ook eens op www.societyofrobots.com/robot_tutorial.shtml.
Hopelijk kan je hier wat mee, als je nog specifiekere vragen hebt, hoor ik het wel!