spectra van atomen vs spectra van moleculen
-
Hoi,
Ik ben Alesja uit 6VWO en samen met mijn klasgenoot Kacper maak ik een PWS over spectroscopie. Onze hoofdvraag is
''Welk effect heeft het combineren van elementen tot één molecuul op het uitgezonden spectrum van het nieuwe molecuul? ''
Wat vind u van deze hoofdvraag, is het inhoudelijk kloppend?
We hebben zelf een kleine spectroscoop uit hout en karton gemaakt (hij werkt!). Voor ons hoofdexperiment willen we de spectra van atomen en moleculen meten. We hebben op het internet gevonden dat dit kan met 'gas discharge tubes'. Zou dit beschikbaar en mogelijk zijn voor ons op TU Delft?
Wij horen graag terug,
mvg,
Kacper en Alesja -
Hey @AZor,
Wat een gaaf onderwerp en wat leuk om te zien dat jullie zelf al een spectroscoop hebben gebouwd! Wij hebben hier inderdaad gasontladingsbuizen waar jullie gebruik van kunnen maken. Zo hebben we H2 gas, O2 gas, en CO2 en H2O als moleculen. Ook hebben wij een hoge kwaliteit spectrometer met een resolutie van 0.2 nm waar jullie gebruik van kunnen maken. Voor jullie experiment zul je echter een spectrometer nodig hebben die ook IR kan meten, wil je mooie resultaten krijgen. Heb je dit niet, dan ga je weinig verschil meten tussen de elementen en de moleculen, simpelweg om de intensiteit van het uitgezonden licht te laag is. In ieder geval kun je op Delft langskomen om te meten aan de spectra van H2, He, Ne, N2, O2, H2O, CO2, Hg. Wellicht dat je sommige van deze data dan zult moeten aanvullen met data van internet, of misschien je onderzoeksvraag wat anders indelen. Hier kunnen we het echter wel over hebben als jullie langskomen. Binnen welke termijn willen jullie dit experiment uitvoeren? Laat maar weten!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd ,
Ontzettend bedankt voor je reactie en voor de uitnodiging om op Delft langs te komen!
Als dat ergens tot mid, uiterlijk eind november mogelijk is m.u.v. 6-18 nov, zullen wij je uitnodiging zeker gebruiken! (Wij moeten ons PWS 6 december inleveren.)
Dus, laat ons alsjeblieft weten, wanneer het mogelijk is om langs te komen.
P.S. Onze spectrometer is gemaakt van een webcamera waarvan wij de IR filter hebben weggehaald, en met een laag van een DVD die als een diffractierooster werkt. Maar het heeft zeker geen resolutie van 0.2 nm. Dus misschien kunnen wij onze spectrometer ook meebrengen en resultaten vergelijken met die van jullie spectrometer.
Met vriendelijke groet,
Kacper en Alesja
-
Hey @AZor,
Klinkt goed! Ik zou jullie zeker aanraden om je eigen spectrometer mee te nemen, de resultaten van twee meetapparaten vergelijken is altijd goed. Voor mij zou dinsdag 29/10, dinsdag 05/11, woensdag 06/11 of woensdag 23/11 mogelijk zijn in de middag. Laat maar weten welke datum voor jullie het beste uitkomt.
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd ,
Bedankt voor het snelle antwoord en voor de mogelijkheid om een dag te kiezen.
Voor ons komt woensdag 06/11 het beste uit.
Stuur je ons het adres, tijd, toegangsprocedure en contacpersoon voor ons bezoek? Wij kijken ernaar uit om Delft te bezoeken!
Wij nemen zeker onze spectrometer mee. Is er nog iets anders wat wij moeten voorbereiden of meenemen?
Mvg,
Alesja en Kacper
-
Hey @AZor,
Dat is prima! Jullie zijn van harte welkom op woensdag 6 november om 14.00 in het Science Centre (Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft) op de campus van de TU Delft. Als jullie mij een berichtje doet als jullie er zijn, dan kom ik jullie ophalen bij de hoofdingang aan de kant van de Berlageweg. Ik heb jullie mijn nummer gestuurd in een privé bericht. Verder voorbereiding is niet nodig, ik zal jullie deze middag alles uitleggen wat nodig is om de apparatuur te bedienen. Veel succes nog met de theoretische kant van jullie profielwerkstuk en tot ziens in Delft!
Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd ,
Enorm bedankt! Ik zie alleen geen privé bericht (zie foto) .
Wij kijken ernaar uit!
Met vriendelijke groet,
Kacper en Alesja -
-