PWS Spoelgeweer/Coilgun
-
Hallo allemaal
Zit nu in HAVO 5 en houd mijn PWS over het spoelgeweer. Nu ben ik bezig om zelf een te maken, maar onze voedingskastjes gaan maar tot 5 A en ik heb toch echt meer nodig. Het spoelgeweer mag niet worden aangesloten op het electricteitsnetwerk (stopcontact). Iemand enig idee om een hogere stroomsterkte te krijgen?
mvg Ezra
-
Beste Ezra,
Een hogere stroomsterkte is op meerdere manier te krijgen, maar het gaat uiteindelijk om je totale vermogen (power). Vermogen (P=U*I) is dus de vermenigvuldiging van stroom en voltage. Er komt maar een beperkt vermogen uit het stopcontact en zeker maar een beperkt vermogen uit je voedingskastje. Hoeveel denk je nodig te hebben? Een coilgun vraagt al snel meer vermogen dan redelijkerwijs door je school gefaciliteerd kan worden.
-
Hallo,
weet niet precies hoeveel ik nodig heb. in iedergeval meer dan een voedingskastje want deze geeft maar 30 volt en gaat tot 5 amp. Stopkontact mag niet. Wat nog wel een mogenlijkheid zou zijn, is twee voedingskastjes parralel zetten.
mvg Ezra
-
Beste Ezra,
ik heb toch nog wat meer info nodig.
Wat is het gewicht van het kogeltje?
Waar komen de koperdraden in/om de buis? En hoeveel koperdraden gebruik je?
Hoelang is de buis?
Ga je onder een hoek schieten of gewoon horizontaal? -
Hallo,
Voor de buis heb ik een acrylaat buis besteld (omdat deze doorzichtig is) met een binnen diameter van 7mm dit is meteen de doorsnede van ons kogeltje
Als draad hebben we koperdraamet een diameter van 0,04 cm
mvg
-
Beste Ezra,
Zou je mij een idee kunnen geven van de opstelling (materiaal, beschrijving van de baan, etc.) die je gebruikt en het gewicht dat je weg wil schieten? Dan kan ik je denk ik wat beter helpen.