PWS Elektrische gitaar
-
Hallo,
Wij zitten in vwo 6 en zijn al enkele maanden bezig met ons profielwerkstuk over de elektrische gitaar . Tijdens onze werkzaamheden van dit profielwerkstuk zijn wij tegen verscheidene vragen aangelopen waarop wij niet zo snel een antwoord konden vinden. De vragen die in ons opkwamen zijn:
- Wat houdt de fourier-transformatie/analyse precies in?
- Waardoor ontstaan onder- en boventonen precies?
- Wat betekent het in praktijk als een toon meer of minder onder- en boventonen heeft?
- Wat betekent het in praktijk als een toon hardere of zachtere onder- en boventonen heeft?
Wij hopen dat u deze vragen voor ons zou kunnen beantwoorden, zodat wij een beter begrip hebben van waar we eigenlijk mee bezig zijn bij het analyseren van tonen op de elektrische gitaar. Bij voorbaat dank!
Groeten,
Jesse Kwakkenbos & Niels Spruit
CSG Willem de Zwijger, Schoonhoven -
Hoi Jesse en Niels,
Dat zijn flink wat vragen! Laten we beginnen bij de eerste vraag.
De Fourier-transformatie is een wiskundig 'hulpmiddel' in signaal-analyse. De wiskunde erachter is behoorlijk complex, maar het stelt de ingenieur in staat om op een simpelere wijze te rekenen met signalen. Ongetwijfeld is dit niet het antwoord waar jullie op hoopten, maar misschien kan ik jullie beter helpen als jullie me vertellen wat jullie er mee willen doen.
Onder en boventonen ontstaan meestal door resonantie in een instrument. Het soort en type instrument bepaald hoe hard welke boven- (en onder-)tonen versterk worden.
De volgende twee vragen ga ik proberen in één te beantwoorden. Als een toon een boven- of ondertoon heeft, dan is dat hetzelfde als dat je bijvoorbeeld de hoge e van een gitaar neemt en dat tegelijk de losse noot als een flageolet speelt. Of dat je de twee losse e's van de gitaar samen laat klinken. Het zijn weliswaar dezelfde tonen, maar ze zitten in een andere octaaf en kunnen bijvoorbeeld als basbegeleiding klinken. Maar soms zijn ze natuurlijk ook minder gewenst, zeker als ze niet harmonieus zijn (denk aan piano)! Volgens mij kan je daarmee ook jullie vierde vraag beantwoorden!
Succes en als je vragen hebt, hoor ik het nog wel!