PWS: Technische hulp bij buitenspel
-
Hallo,
We moeten het komende jaar een profielwerkstuk gaan maken en hebben daar tot de kerst de tijd voor. Ons onderwerp is de buitenspel regel van het voetbal, wij willen proberen om een technische hulp voor deze regel te maken. Wij hebben al nagedacht over dit onderwerp, en dachten dat we dit zouden gaan oplossen met videobeelden. Vervolgens bedachten wij dat het spel dan waarschijnlijk stil gelegt moest worden en dit willen we proberen te vermijden. Daarna dachten wij aan computerapperatuur en chipjes in de schoenen en dat leek ons een beter idee, alleen hebben wij deze apperatuur niet thuis liggen en hebben geen idee hoe we hier aan zouden moeten komen. Wij hopen dat we daarmee geholpen kunnen worden en dat we misschien bij de TU spullen of informatie daarover kunnen krijgen.Guido Remmerswaal & Sander van der Most
Christelijk Lyceum Delft (locatie Molenhuispad) -
Beste Guido en Sander,
Mooi plan! En ook wellicht uitvoerbaar. Nu is het alleen niet zo dat wij dat soort apparatuur zomaar in een kastje hebben liggen en om dat aan te schaffen zal ook wel weer flink wat geld kosten. Je moet je namelijk voorstellen dat je het volgende nodig hebt:
- een zendende chip in elke schoen van elke speler;
- een zendende chip in de bal;
- een ontvanger die niet alleen het signaal kan oppikken, maar ook daarbij nog de plaats van zenden kan achterhalen (wie staat waar in het spel).
Uiteraard is dit allemaal technisch mogelijk, maar de vraag is of het voor jullie haalbaar is. Aangezien jullie volgens mij wel echt concreet iets willen maken (waar je dus echt mee kan voetballen), is het misschien een idee om een ander soort optie te onderzoeken: beeld-analyse. Dit is anders dan waar jullie het over hadden, want dit gaat automatisch. Kort door de bocht werkt het als volgt:
Je 'tagt' de spelers op een bepaalde manier (bijvoorbeeld kleur shirt), je tagt de bal op een of andere manier (bijvoorbeeld opvallende kleur), je tagt de zijlijnen (of markers daarop) en dan gebruik je software op een computer om die verschillende spel-onderdelen te identificeren. Als dat lukt, kan je een stukje code schrijven die een foutmelding geeft als buitenspel wordt gemaakt (deze foutmelding zou ook in de vorm van een fluitsignaal kunnen!).
Voorbeeld idee van de code:
if (bal_gespeeld_door_geel) and (bal_vooruit_gespeeld) and (gele_speler_voor_alle_rode_spelers) then (sluitsignaal)Je zou op internet moeten zoeken naar geschikte software (Google "video tracking software open source" en je komt o.a. op zoiets en misschien kan je daar wel gratis varianten van downloaden. Deze aanpak lijkt me meer kans van slagen hebben!
Veel succes, ik hoor graag hoe het gaat en of jullie nog hulp nodig hebben!
-
Beste Berend van Meer
We hadden zelf ook het idee dat het aanschaffen van deze apperatuur veel ging kosten, dus zijn we blij met een ander alternatief. We gaan ons nu verdiepen in dit programma en kunnen altijd wat hulp gebruiken. We hebben daarnaast ook nog een onderzoeksinstelling nodig, dus willen we vragen of de TU dat kan zijn. Dat betekent dus dat de TU ons helpt tijdens het project, als we er zelf niet meer uitkomen.
Groeten
Sander en Guido
-
Beste Berend van Meer,
Wij hebben de software bekeken en hebben geprobeert dit ons eigen te maken. Dit is echter niet gelukt. Wij zouden het fijn vinden als wij daar wat hulp / begeleiding bij zouden krijgen. Weet u meer over dit programma en zou u ons dat willen uitleggen?
Als u dit kan, kunnen we dan een afspraak maken of heeft u deze uitleg op papier?Groeten Guido Remmerswaal & Sander van der Most
-
Beste Guido en Sander,
Zeg maar gerust jij & je tegen mij, hoor! Zelf ben ik niet bekend met het programma, je zal er even in moeten duiken om uit te zoeken hoe het werkt.
Op deze site vind je de hele documentatie van het programma.Structureel moet je systeem er als volgt uit zien (voor het gemak kijk ik naar één kant, de achterlijn van team A + verdedigers tegenover aanvallers van team B):
- De 'achtergrond' van je videobeeld zijn de lijnen van het voetbalveld
- Je houdt van alle spelers de relatieve (dwz, die afstand hoeft niet te kloppen als je maar kan weten wie het het dichtst bij is) afstand tot de achterlijn bij.
- Je schrijft een macro (regel voor buitenspel) in dit programma (indien dat mogelijk is. Dat moet je uitzoeken in bovenstaande link) of je laat met de output van dit programma een volgend programma het denkwerk (de macro) uitvoeren en bijhouden of het buitenspel is of niet. (Meer info vind je hier).
- De macro moet ongeveer als volgt zijn:
if (bal_gespeeld_door_geel) and (bal_vooruit_gespeeld) and (gele_speler_voor_alle_rode_spelers) then (sluitsignaal). Maar je moet nog wel definiëren hoe je weet door wie de bal is gespeeld, etc. - Het lastige aspect is dat jullie alles 'live' willen doen, ik hoop dat het programma daar de ruimte voor biedt.
Om te beginnen zou ik eens kijken of je het voor elkaar kan krijgen om een voetbalfragment te maken of vinden van bovenaf (zoals bij het demofilmpje met de kakkerlakken op de site van het programma) waarbij je de spelers van verschillende partijen kan markeren en tracken.
Heel veel succes en als je concreten vragen en problemen hebt, kun je altijd posten en eventueel kunnen we dan een afspraak maken als dat nuttig is!
-
Ha jongens,
Wat betreft de rader, dat zou zeker moeten kunnen, maar kunnen jullie aan goede apparatuur komen? Daarnaast zit je nog met het probleem dat je de bal wel iets unieker zal moeten 'marken' dan een paar ijzerdraadjes, lijkt me. Maar als je de spullen kan krijgen, is het het proberen waard.
Wat betreft de langzamen output: Is dit de output van Swistrack en hoelang is lang in dit geval ongeveer?
-
Hallo Berend van Meer
Wij vroegen ons af of we voor de plaatsbepaling van de bal radar kunnen gebruiken. We zouden dan metaal draadjes in de bal aanbrengen en op deze manier met een radar systeem de bal kunnen traceren. Omdat de bal erg klein is en vaak niet te zien op de camera, omdat er iets voor zit. Daarnaast vroegen wij ons af hoe we een output kunnen krijgen uit swistrack. Naar ons idee klopt alles, maar het krijgen van de output lukt soms niet, of het duurt heel lang. Weet jij misschien een oplossing
Guido en Sander
-
Hallo Berend
Het probleem met swistrack is inmiddels opgelost. Waar de fout in zat is bij ons niet echt bekend, maar hij doet het nu in ieder geval.
Daarnaast hebben we besloten om ook de bal met Swistrack te doen, omdat we niet genoeg tijd meer hebben om een radar systeem te gaan gebruiken.Groeten
Guido en Sander