De 'dartmachine'
-
Hallo,
wij moeten dit jaar ons PWS maken en hebben daarbij gekozen voor het vak natuurkunde. We kwam al gauw op het idee om een dartmachine te maken: een machine die gericht dartpijltjes op targets kan gooien. We hebben al slow-motion opnamen gemaakt van de vlucht van een dartpijltje. Hieruit konden wij afleiden dat het pijltje tijdens de vlucht roteert. Wij willen nu eerst een concreet bouwplan voor onze machine maken. Persoonlijk dachten wij aan een veer, aangedreven door een elektromotor, die het pijltje afschiet. Ook willen we de machine elektronisch kunnen besturen. Hebben jullie nog concretere ideeën over hoe wij dit het best kunnen aanpakken?
Ook hoorden wij van vrienden die op de Open Dag van de TU Delft geweest waren, dat eerstejaarsstudenten van de opleiding Werktuigbouwkunde als startopdracht allen precies zo'n dartmachine moesten ontwerpen en bouwen. Wij vroegen ons daarom af of jullie nog bouwplannen, labjournalen en/of de dartmachines zelf hebben liggen/staan. Misschien zouden we tijdens een PWS-middag een keer een kijkje kunnen komen nemen.
Groet,
Jim en Daan (6 VWO) -
Beste Joris,
bedankt voor alle links, we hadden hier heel veel aan! We hebben nu al een iets globaler idee van het ontwerp van de machine: een werparm met een elektromotor die een veer aanspant. Waarschijnlijk moet deze elektromotor vertraagd worden, bleek uit de eerdere berichten op het forum. Het houdertje dat de pijl vasthoudt, kan gewoon een bakje zijn. Tijdens de vlucht trekt de staart het pijltje weer recht, zodat die goed in het bord komt. De arm zou je tot stilstand kunnen laten komen tegen een blok of een plaat, zodat de pijl uit het bakje vliegt. Eerst zullen we de kracht moeten berekenen die nodig is om de veer te spannen, zodat we het vermogen van de elektromotor (zonder vertraging) kunnen berekenen (staat uitgelegd op het forum). Daarna moeten we bepalen hoe lang de arm moet worden. Op het forum wordt verteld dat de dart-o-maten in 1999 vaak een vrij korte arm hadden: tussen de 10 en 70 cm. Heb jij nog tips en denk je dat wij deze machine kunnen bouwen? Of moeten we hem versimpelen?
Groet Jim en Daan
-
Beste Jim en Daan,
Jullie onderwerp heb ik inderdaad al een aantal keer teruggezien. De wedstrijd die op de TU Delft is gehouden was in 1999. De studenten zijn inmiddels al afgestudeerd en het wordt een hele klus om te bekijken of de rapporten nog terug te vinden zijn. Hier is echter wel nog een bijzonder handig artikel.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
Groetjes,
Joris
-
Beste Jim en Daan,
Ik ben blij dat jullie weer een heel eind zijn opgeschoten. Als advies kan ik jullie geven dat je je model zo simpel mogelijk moet houden. Dit betekend niet alleen dat het model simpeler moet, maar ook de materialen die je nodig hebt en de bewerkingen die je uitvoert. De bouw duurt bovendien altijd veel langer dan je denkt. Houd hier rekening mee.
Ik denk zeker dat jullie deze machine kunnen bouwen, zolang je maar op tijd begint met de bouw, zodat je eventueel nog tijd hebt om een tweede prototype te bouwen.
Succes!
Groetjes,
Joris