PWS Elastiek
-
Vraag van Prof.M
Een goedendag allemaal,Ik heb al besloten dat ik mijn PWS over elastiek ga doen. Ik wil daarbij verbanden gaan onderzoeken zoals de lengte van het elastiek en bij welke uitrekking hij knapt. Hoeveel veerenergie je in een elastiek van xcm lang kan stoppen enz.
Allemaal erg interessant natuurlijk, maar ik heb ook literatuur nodig de opdracht is: vermeld welke boeken, artikelen en andere informatiebronnen je gaat gebruiken. Het probleem is dat ik dus nergens een boek over elastiek kan vinden. Zijn er hier mensen op het forum die wel zo'n boek kennen?
Alvast bedankt.
MarcReactie van valentijn12
wel in het engels...
Maar misschien heb je er iets aan:
http://books.google.nl/books?id=Q8K8FZyTdw8C&pg=PR13&lpg=PR13&dq=literature+about+elastic&source=bl&ots=KucA7sCeJM&sig=MMOEOH_yF1zI_PYR04LdvL4tWT8&hl=nl&ei=AMjnTZLtBceCOvDtmOEJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCkQ6AEwAQ#v=onepage&q=literature about elastic&f=false
sorrie voor de lange linkReactie van Joost Willems
beste Marc,kan jij iets met de informatie die jou gegeven is. Mocht je nog meer hulp nodig hebben, dan helpen we je graag verder. We horen het wel.
met vriendelijke groet,
JoostReactie van Prof.M
Ik zou graag nog meer literatuur willen hebben, als het kan...Reactie van Joost Willems
beste Marc,weet je al iets meer welke richting je op wilt gaan met je profielwerkstuk, wat heb je al aan literatuur onderzoek gedaan en wat heb je al gevonden?
Graag hoor ik het, dan kan ik je verder helpen.
met vriendelijke groet,
JoostReactie van Prof.M
Ik weet dat ik het onder andere over de veerenergie die je in een elastiek kan stoppen, ga hebben.Maar ik heb gewoon informatie nodig die eventueel in relatiestaat tot veerenergie, zoals de wet van Hooke, die geldt dan niet helemaal maar heeft wel een verband met elastiek...
Reactie van Joost Willems
beste Marc,wat heb je zelf al gevonden, dan kan ik kijken wat ik nog meer voor je kan uitzoeken.
Hoor het graag,
groetjes,
JoostReactie van Prof.M
Ik heb eigenlijk nog niks, behalve die eerste link gevonden... banghead.gifReactie van Joost Willems
beste Marc,excuses voor het late antwoorden. Dit is in verband met vakanties en daardoor ben ik een tijd niet op het forum geweest.
Heb je al iets meer. Weet je al wat meer waar je heen wilt. Anders kan ik je ook niet zo goed helpen, behalve met wat zoektermen.
groetjes,
JoostReactie van Prof.M
Nee, ik heb niet echt nog iets specifiekers, ik ga bovenstaande experimenten uitvoeren en berekenen.Ik heb alleen nog niet zoveel algemene informatie over elastiek. Behalve de wet van Hooke, maar die geldt niet helemaal voor elastiek maar houdt er wel verband mee...
Reactie van Prof.M
Ik heb overigens nu wel 'genoeg' informatie.Maar op wikipedia staat: Elastische vervormingen gehoorzamen aan de wet van Hooke. Maar elastiek gehoorzaamd toch niet helemaal aan de wet van Hooke?
Reactie van Joost Willems
beste Marc,weet je zeker dat een elastiek de wet van hooke niet gehoorzaamt. Ik denk namelijk in zekere zin wel. Als je ook kijkt naar onderstaande bron. Hier gaan ze voor een bungeejump ook met de wet van hooke aan de slag.
http://cma-science.nl/lesmateriaal/coach6/itforus/itforus_bungeejumpen.pdf
Wel is het natuurlijk zo, dat de wet van hooke alleen geldt wanneer de vervorming van de veer of elastiek elastisch is en lineair verloopt. Dit kan je dus zelf ook wel testen, als je wat gewichten aan de elastiek hangt, of de uitrekking dan recht evenredig verloopt met de hoeveelheid gewicht. Geldt dit, dan kan je ervan uitgaan dat de wet van hooke toegepast mag worden. Zodra de veer of elastiek gaat knappen, dan zal de wet van hooke natuurlijk niet meer gelden, want dan keert de veer ook niet terug in zijn of haar oude vorm.
heb ik je zo weer kunnen helpen. graag hoor ik het.
met vriendelijke groet,
JoostReactie van Joost Willems
beste Marc,naar aanleiding van de vraag of een elastiek voldoet aan de wet van hooke heb ik even navraag gedaan. Hierover kan ik het volgende zeggen. Een elastiek voldoet aan de wet van hooke, alleen is de relatie niet overal lineair. Dit betekent dat in verschillende fasen van uitrekking de k-waarde kan verschillen.
Voor een gedeelte van de elastiek verlopen de k en de uitrekking wel lineair. Dit kan je met de methode als eerder beschreven testen waar dit zit. Misschien kan je dan je onderzoek over dit gedeelte doen, als het verband hiervoor lineair moet zijn. Indien dit niet nodig is, dan kan je uiteraard alle fasen van de uitrekking gebruiken.
succes ermee, mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste Marc,
ik zit ook weer op dit forum. De website is vernieuwd, maar het forum blijft actief, dus als jullie nog vragen hebben, ben ik hier ook om ze te beantwoorden.
groetjes,
Joost