water raket
-
beste TU studenten,
we zijn bezig met een PWS over de vorm van een water raket.
wij vroegen ons af of je voordat je de raket afvuurt kunt berekenen hoe hoog hij zal gaan, welke snelheid en voort stuwende kracht kan berekenen.Mvg,
Maarten en Gijs -
Hoi Maarten en Gijs,
Dat kan zeker! Kijk even op ons forum op andere posts, er staat heel wat ter introductie. Groet, Hubert
-
Beste Hubert,
Bedankt voor de reactie, wij hebben gelukkig veel informatie kunnen vinden op het forum. De windtunnel workshop was een leuke ervaring en hebben wij zeker wat aan gehad. We zijn nu bezig met het ( proberen te) modeleren van de vlucht van de raket. Daar hebben wij een aantal formules voor gevonden. We hebben alleen een probleem met een van de eerste formules. Dat is de bovenste formule van het bijgevoegde bestand. Deze formule snappen wij niet echt, wat de reden is van dat je het uitgestoten water enzovoorts moet berekenen( als wij dit modeleren krijgen wij een veelste grote beginsnelheid). Wij wilden dus vragen of u hier even naar wilde kijken en het ons duidelijk maken.Mvg
Maarten en Gijs -
Hey Maarten en Gijs,
Ik ken deze formule eerlijk gezegd niet, maar hij kan wel kloppen. Waar heb je hem vandaan?
De formule beschrijft het uitgestoten water. Het geeft aan dat het uitgestoten water in de vorm van een zuil met een doorsnede van de fles opening dezelfde lengte heeft als de afstand die is afgelegd. Oftewel als je 1 meter naar boven gaat, dan is het water wat er uit is gegaan ook 1 meter lang, en in dikte de doorsnede. Op zich klinkt het logisch, maar het lijkt me wel dat je dan niet rekening houdt met het feit dat de raket een traagheids moment heeft. Daarnaast kan het niet kloppen omdat je ook nog eens niet rekening houdt met de zwaartekracht. Dit kun je makkelijk beargumenteren, door dat je de druk een beetje opvoert, maar niet te hard, zodat de stuwkracht niet voldoende is voor een 'lift-off'. In dat geval zal er wel zeker water uitspuiten, dus dan heeft vol (het uitgespoten volume) een waarde die niet nul is, maar de raket heeft zich niet verplaatst. Dus volgens mij klopt de formule niet helemaal.
Het beste is als je me even verteld waar je hem vandaan hebt, dan kan ik ook naar de aannames kijken die gemaakt zijn.
Groet, Hubert