PWS: Het effect van een vin op het aan de wind varen bij windsurfen.
-
Beste meneer/mevrouw,
ik ben Derek van het Insula college in Dordrecht. ik zit in VWO 6 en houd mijn profielwerkstuk over het effect van een vin op het vermogen om aan de wind te surfen, als er ook een zwaard op de plank bevestigd is.
in mijn PWS wil ik in gaan op hoe de windkracht om wordt gezet in snelheid. Hoe het sturen en dus ook het aan de wind varen werkt. en het verschil in werking tussen de vin en het zwaard.
Ik ga een praktisch onderzoek doen naar hoe scherp je tegen de wind in kan varen zonder een vin maar met een zwaard, en in hoeverre dit verschilt met als je wel met een vin surft.zouden jullie mij kunnen helpen bij het vinden van een goede (begrijpelijke) bron over hoe de windkracht om wordt gezet in voorwaartse snelheid en over het aan de wind varen? of is er misschien iemand die hier veel van af weet?
Alvast bedankt!
Gr. Derek
-
Hoi Derek,
Een zeer concrete en interessante hoofdvraag heb je bedacht.
Ik denk dat dit een zeer mooi onderzoek kan opleveren. Ikzelf heb een minor Sailing Yacht Design gedaan. Hier heb ik natuurlijk veel geleerd over de aero- (maar voor jou veel belangrijker) de hydro-mechanica van zeilboten. Het boek dat wij daarvoor gebruikte was:Aero-hydrodynamics and performances of sailing yacht design
Ik denk dat je hier alle informatie in gaat vinden!
Groetjes,
Joris
-
Hoi Joris,
Bedankt voor je reactie!
Ik heb het boek 2e hands besteld en het is onderweg, ik ben benieuwd.groetjes,
Derek