Rompweerstand
-
Hallo,
Wij zijn Roos en Irene van het Stanislascollege Westplantsoen in Delft. Wij zitten in 6VWO en hebben ervoor gekozen ons PWS over rompweerstand te doen. Wij gaan zelf een paar (ongeveer vier) modelbootjes maken van balsahout met afmetingen van ongeveer 30x15x10cm. Is het mogelijk om de weerstand van deze bootjes bij jullie te testen? Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Roos en Irene -
Hoi Roos en Irene,
Wat leuk dat jullie het onderwerp Rompweerstand hebben gekozen. Klopt het dat jullie je ook ingeschreven hebben voor de workshop?Wat betreft het testen van jullie eigen modellen is er een probleem. De modellen die wij gebruiken zijn groter (100x30x30cm) ongeveer. Hierdoor is het gewicht van de modellen groter, wat weer meer weerstand op levert. Deze weerstandskracht kunnen wij meten vanaf een bepaald minimum. Bij jullie modellen is er niet voldoende gewicht en frontaal oppervlak om genoeg weerstand te creeren zodat we die dus niet kunnen meten.
Wat jullie wel zouden kunnen doen is zelf een bootje slepen door stilstaand water met een fijnere krachtopnemer. Dit is echter moeilijker af te lezen en daardoor dus onnauwkeuriger!
Kortom jullie kunnen de minder nauwkeurige manier van meten doen. (Dit kun je in principe gewoon thuis) Of jullie vergroten jullie modelen en voegen gewicht toe!
Wat jullie ook kiezen, het loont om naar de workshop te komen want daar zal ik jullie de nodige berekening uitleggen die nodig zijn bij het opschalen van de krachten op jullie modellen.
Groetjes,
Joris
-
Hoi Joris,
Bedankt nogmaals voor je antwoord, dan kunnen we nu weer even vooruit. We zien je bij de workshop!
Groetjes,
Roos en Irene -
Hoi Roos en Irene,
Allereerst kan ik jullie melden dat de inschrijving is gelukt. De data zijn inderdaad nog niet aangepast, zo gauw ik bevestiging heb van de datum zal ik dit doen en krijgen jullie mail.
Voor de bouw materialen kunnen jullie op google invoeren: modelboten bouw winkels. Genoeg winkels in de buurt. Als je slim bent dan bel je eerst even en leg je jullie probleem uit, zodat de verkoper kan vertellen of hij het materiaal in huis heeft. Denk bij materiaal aan: Balsahout (voor de romp), triplex (voor de tussenschotten) en eventueel gewichten.
Laat me even weten of het allemaal lukt!
Groetjes,
Joris
-
Hallo,
Bedankt voor de reactie. Wij willen in eerste instantie proberen de boten dan groter te maken. Enig idee waar wij hiervoor bouwmateriaal kunnen vinden? Mocht dit niet lukken zullen wij inderdaad thuis het proefje uitvoeren.
Daarnaast hebben wij ons inderdaad voor de workshop ingeschreven. (Er stond bij het inschrijven wel 2014 en in de mail die wij vervolgens ontvingen 2013, dus weten wij niet zeker of dit nou gelukt is.) Er stond ook dat bij de workshop modellen van jullie zelf aanwezig waren, hoeveel zijn dit er en zouden we die, mocht het niet lukken de eigen modellen te maken op dat grotere formaat, dan ook kunnen gebruiken?
Dankjewel en groetjes!
Roos en Irene