Practicum Waterweerstand verschillende rompen
-
Dag,
Wij zitten in het 5e van VWO en doen een practicum over de waterweerstand van boten met verschillende rompen. Nou zijn wij op zoek naar theorie achter dit onderwerp, zoals: formules, stromingsleer, verbanden enz. Zouden jullie ons hiermee kunnen helpen?
(Wat we nu hebben staat in de bijlage)
Alvast bedankt,
Niels en Milan
Greijdanus College Zwolle
-
Hoi Niels en Milan,
Ik kan jullie zeer goed helpen bij dit onderwerp. Allereerst mis ik echter wel de bijlage...
Verder zou ik als ik jullie was het boek:
Aero-Hydrodynamics and performances of Sailling Yachts er eens op naslaan. Aan de hand van dat boek heb ik binnen mijn studie 2 zeiljachten ontworpen. Het geeft een hoop inzichten over meer dan alleen de romp, maar dat is voor jullie natuurlijk van minder belang.Als jullie een eindje onderweg zijn, is het mogelijk om verschillende rompen bij ons te slepen om zo proefondervindelijk uit te vinden wat de rompweerstand precies doet en is. Wanneer moeten jullie je pws inleveren?
Groetjes,
Joris
-
Dag Joris,
Hierbij de bijlage.
Wij moeten de PWS voor de meivakantie inleveren.Mvg
Niels en Milan
-
Hee boys,
Jullie onderzoeksopzet ziet er goed uit. Ergens in jullie opzet zou ik ook de afmetingen van jullie modellen verwerken. Verder werkt het slepen bij ons oets anders. Bij ons stroomt het water en ligt de boot stil. Klein verschil in benadering, maar levert nagenoeg dezelfde resultaten. Met de proef zoals jullie hem schetsen kan ik jullie niet helpen, maar mits de modellen goed zijn kunnen jullie ze ook slepen in onze flume tank!
Groetjes
Joris