Boemerang
-
De principes van de werking van de boemerang zijn mij al aardig duidelijk, maar ik wil aan de hand van metingen de baan van de boemerang berekenen. Zelf had ik het idee om vanuit een hoge toren de baan van de boemerang met een hogesnelheidscamera te filmen en hieruit vervolgens gegevens te halen. Maar deze gegevens zullen waarschijnlijk niet betrouwbaar genoeg zijn en de perfecte locatie is ook niet te vinden.
kan iemand mij helpen om hiervoor een oplossing te vinden? Ik wil onderzoeken of de baan van de boemerang afhangt van bijv. de hoeken die de armen ten opzichte van elkaar maken, het oppervlak van de boemerang, de vorm, de rotatiesnelheid etc. Zijn hiervoor computerprogramma's of formules waarmee ik die banen van verschillende boemerangen kan simuleren? -
Hey Joppe,
Er zijn scholieren die met camera's de hoogte van waterraketten bepalen, misschien dat je dus het traject van de Boomerang ook kunt meten? Heb je al google gezocht of mensen dat hebben geprobeerd?
Wat de betrouwbaarheid en perfecte locatie betreft; ik denk als je goed uitzoekt of het mogelijk is en of mensen het eerder hebben geprobeerd, kun je wel bepalen of het de moeite waard is om het te proberen. Als het niet lukt is dat ook een resultaat en vind ik zelf dat het ook PWS waardig is. Cruciaal is wel dat je aantoont welke stappen je hebt ondernomen zodat je docent je er niet op af kan schieten/afrekenen.
Ik heb even gezocht naar een software die de baan berekend, maar helaas nog niet echt wat gevonden. Misschien dat jij al beter in de materie zit om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Het beste advies wat ik je hierover kan geven is dat je zo veel mogelijk in het Engels probeert te zoeken.
Er is een wetenschappelijk artikel wat ik heb gevonden. Schik er niet van, het is ingewikkeld, maar misschien dat je wel hier en daar wat interessante formule's tegen komt. Kijk ook vooral of je interessante artikelen in de referenties van dat artikel tegen komt, soms staat daar in eens de hele theorie in.
Succes! Groet, Hubert