PWS Romp van een schip
-
Hallo,
Wij zijn begonnen met ons PWS. Hierbij willen wij onderzoeken wat de beste romp voor een containerschip is. Wij hebben hierbij de volgende deelvragen:
- Wat is de beste breedte-lengte-hoogte verhouding?
- Welke boeg-vorm is het beste? Hierbij hebben we de volgende formule gevonden: R(t)=0,5CtpSv^2.
- Heeft een rechte achterkant invloed op de weerstand, zo ja, hoeveel?
- Heeft een rechte zijkant invloed op de weerstand, zo ja, hoeveel?
We zijn nu bezig met de achtergrond informatie. Zijn er nog formules over de andere 3 deelvragen? Wij kunnen hier niet zo veel over vinden op google. Zijn er ook nog boeken over?
Bij voorbaat dank,
Jacco en Daniël
-
Hoi Jacco en Daniel,
Wat een geluk dat jullie op dit forum zijn gekomen. Ik heb namelijk afgelopen half jaar zelf 2 zeilboten ontworpen en daarmee kennis opgedaan over het ontwerpen van romp vormen.
-
De eerste formule die jullie opperen gaat uitsluitend over de weerstand die de boot als geheel in het water creëert. Kort gezegd moet de voortstuwingskracht van de motor groter zijn dan de weerstand om vooruit te komen. Dit wil dus zeggen dat als je de weerstand laag houd je dus ook minder energie hoeft te gebruiken.
In de formule is de coefficient Ct de waarde waarin alle variabelen van de romp verwerkt zitten. Wat ik kan aanraden is eens op wikipedia te zoeken naar scheepsweerstand. Deze pagina geeft je alle facetten van de weerstand die er spelen. -
De rechte achterkant heeft uiteraard invloed op de weerstand, maar op wat voor manier zou ik zo niet durven zeggen. Dat heeft te maken met de rompsnelheid en dus met de vorm van je romp. Dit geldt ook voor de zijkant. Om hier een beter beeld van te krijgen kan ik jullie dit boek aanraden. Voor jullie is dan natuurlijk alleen het hydrodynamica gedeelte.
Graag wil ik jullie aandacht vestigen op de workshop die ik geef 13 november in de sleeptank. Hier gaan we de rompen van verschillende model boten doorrekenen. Dit is wellicht een mooie aanvulling op jullie pws.
Groetjes,
Joris
-