Ontwerpen koepel
-
Beste lezer,
Voor mijn pws moet ik een koepel ontwerpen. Ik moet deze op basis van berekeningen kunnen bewijzen dat deze koepel echt kan blijven staan.
Ik heb twee problemen.- Ik kan nergens hapbare informatie vinden. (Ik dus wel informatie vinden maar dit zijn allemaal formules van regels lang waar ik de helft niet van snap.)
- Mijn koepel zal moeten bestaan uit hout als draagconstuctie en ik kan hier niks voor vinden.
Dus mijn vraag: Wat is de beste manier om te bewijzen dat mijn houten koepel kan blijven staan?
Kunnen jullie mij helpen? -
Hoi @Tiuri-Witteman ,
Gaaf dat je een koepel van hout wil ontwerpen! Zelf kan ik niet echt goede bronnen vinden over koepelstructuren, zou jij misschien jouw bronnen naar mij willen sturen dan kan ik kijken of ik ze wat kan versimpelen. Hoe ik zou beginnen is als volgt: 1) Bepaal de basisstructuur van je koepelconstructie; Driekhoek, vierhoek , pentagon, octagon. 2) Maak een conceptueel ontwerp(. 3) Bepaal de permanente belastingen en de veranderlijke belastingen(sneeuw en wind in het geval van een 1 verdiepingsgebouw) 4) Bepaal de fundamentele belasting combinaties. De fundamentele belasting combinaties maken een samengestelde belasting die gebaseerd is op het feit dat veranderlijke belastingen en permanente belastingen tegelijkertijd kunnen optreden en hier dus een soort maximum uitrolt. 5) Wanneer je deze hebt bepaald kun je de momentenverdeling dwarskrachtverdeling en normaalkracht verdeling opstellen.
Vervolgens kan je met bovenstaande formule het traagheidsmoment I bepalen en deze vergelijken met het natuurlijke traagheidsmoment van de doorsnede(bepaald in je concept). Soortgelijke checks zou je moeten uitvoeren voor normaalkracht en dwarskracht.Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.
Aangezien er veel bij komt kijken kunnen we ook een keertje videobellen!
Laat maar weten,
Max
-
Beste @max123123,
Ik ben compleet vergeten om mijn forempoost te checken op reacties. Het is nu een beetje laat sinds ik mijn pws morgen moet inleveren, maar toch gedankt voor de moeite.
Vriendelijke groet,
Tiuri Witteman