mycoremediation
-
L.S.,
Wij doen een onderzoek over mycoremediation. Mycoremediation is een vorm van bioremediation waar schimmels worden gebruikt om het milieu te ontsmetten van bepaalde schadelijke stoffen. We willen wetenschappelijke correcte empirische data vinden van schimmels die bepaalde stoffen kunnen afbreken. We stuiten echter steeds op hetzelfde probleem. We willen met een experiment aantonen dat de schimmels de schadelijke stoffen kunnen afbreken. Dan moeten we kunnen aantonen dat de concentratie van de schadelijke stoffen omlaag is gegaan. Zouden jullie een idee hebben om deze stoffen kunnen aantonen zonder ingewikkelde apparatuur? Of is het een mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van jullie apparaten?
Als jullie geen antwoord hebben zouden we een doorverwijzing naar mensen die het misschien wel weten zeer appreciëren.Met vriendelijke groeten,
Sarah Bijvanck en Viktor Breuker -
Hoi Sarah en Viktor,
Allereerst excuses voor de late reactie. Wat een ontzettend leuk onderwerp om jullie PWS over te doen. Een experiment om dit daadwerkelijk aan te tonen is niet eenvoudig. Hier in het lab hebben wij echter wel een Spectro(foto)meter die hiervoor gebruikt kunnen worden. Deze is besteld, en hebben wij elk moment binnen.
Hebben jullie al enig idee hoe jullie deze proef eruit willen laten zien, en welke stoffen jullie bijvoorbeeld willen meten met de afbraak door deze schimmels? Dit is uit veiligheid vooraf nodig.Met vriendelijke groet,
Yared Pijman
Student Life Science & Technology en PWS begeleider TU Delft -
@Viktor-1 Hoi Sarah en Victor,
Het is inderdaad niet makkelijk om een optimale schimmel te vinden. Ik zie dat jullie graag de schimmel in de natuur willen laten groeien, maar dat zal 1 waarschijnlijk niet groeien en 2 misschien zelfs illegaal zijn omdat je een invasieve soort inbrengt in de natuur. Mijn advies zou zijn of je kan kijken hoe je een proef kan opzetten waarbij je de schimmel niet in de natuur plaatst maar in een afgesloten omgeven. Dat kan bijvoorbeeld al een petrischaal zijn, maar je zou ook 'de natuur' kunnen nabootsen in een terrarium. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de eerste, omdat dat veel gemakkelijker te controleren is en er bij de tweede optie zoveel meer factoren komen kijken. Een schimmel in een petrischaal kan je namelijk op bepaalde voedingsbodem laten groeien met bekende ingrediënten. Hieraan kan je dan zelf 'schadelijke stoffen' toevoegen om vervolgens te kijken naar de afbraak ervan. Een geschikte schimmel hiervoor kan je waarschijnlijk wel in wetenschappelijke literatuur ( scholar.google.nl ) vinden.
Ik hoor graag of jullie zo verder kunnen.
Groetjes,
Barbara