Meer stroom nodig
-
Hey, ik moet voor mijn meesterproef onder andere bedenken op wat voor een netwerk ik 40+ apparaten ga aansluiten.
Elk apparaat gebruikt standaard 230v/16 ampere (zet het wel zelf om naar 11 ampere)nodig. Kan dus uit een gewoon stopcontact.
Heb ik dan dus meer dan 40 groepen nodig? of niet? Werkt krachtnet misschien? of is dat voor grote industrie echt alleen? en hoe groen zou dit kunnen?
zelf weet ik niet zo veel van elektra, dus hulp wordt erg gewaardeerd!
-
Beste @Kayakoral,
Gewoonlijk hebben gebouwen (huizen) een hoofdschakelaar die gewoonlijk 40A of 80A heeft, dus de hoeveelheid actieve groepen met 11 ampere lading wordt hierdoor gelimiteerd.
Verder maakt krachtstroom veelal gebruik van 3-fasestroom, met een hoger RMS voltage dan 230v, namelijk 400V. Dat wordt dus ook moeilijk.
Grotere gebouwen, zoals industriehallen, hebben veelal hun eigen service entrance, waarbij middenspanning (3 tot 25kV) wordt omgezet tot 230 en 400V.
Deze service entrances hebben uiteraard circuit breakers met veel hogere amperagelimieten dan de hoofdzekeringen in huizen.Dit kan met een enorme infrastructuurinvestering groen gemaakt worden, door een wind- en/of zonnepark te bouwen, maar veelal laten bedrijven dit over aan de energieleverancier door "groene stroom" te kopen
Ik hoop dat je hiermee al een beetje verder kunt, maar help je graag verder als je vervolgvragen hebt!
Tadjiro Velzel -
Hey Tadjiro,
Dankje voor de reactie, helpt heel erg :)