PWS wiskunde en architectuur bruggen bouwen
-
hallo,
Voor mijn PWS heb ik als onderwerp wiskunde en architectuur gekozen.
Ik heb bij iemand anders mijn pws voor gelegd en zij verwees me hier naar toe
In de bijlage zit mijn hoofdvraag met deelvragen. Alleen ik weet niet goed of dit goede vragen zijn of dat ze te moeilijk zijn om een niet al te moeilijk antwoord op te krijgen.groetjes
Henrico de Vries -
Ha Henrico!
Je bent inderdaad aan het goede adres hier. Ik wil graag een kijkje nemen in de hoofd- en deelvragen, alleen ik zie geen bijlage! Kan je de vragen misschien hieronder posten? Dan kijk ik er graag naar!
Groetjes Pauline
-
hey pauline,
ik heb inmiddels mijn vragen aangepast maar ik zal eerst mijn oude vragen sturen.
dat zijn de volgende:hoofdvraag:
hoe heeft het gebruik van wiskunde zich ontwikkeld bij het bouwen van bruggendeelvragen:
-
hoe berekenden de romeinen hoe een brug moet gebouwd worden
sub 1. zijn er speciale formules die gebruikt werden, zo ja welke
sub 2. welke wiskundige vormen werden gebruikt (met eventueel een formule) -
hoe gaven romeinse architecten beeld* aan hun ontwerp
-
hoe word tegenwoordig berekend hoe een brug moet worden gebouwd
sub 1. zijn er speciale formules die gebruikt worden
sub 2. welke wiskundige vormen worden gebruikt (met eventueel een formule) -
hoe geven architecten tegenwoordig beeld aan hun ontwerp
(*: ma(a)k(t)en architecten een maquette of teken(d)en ze iets op papier, in zand of deden/doen ze iets heel anders)
ook wil ik graag melden dat ik op havo zit en dus niet allerlei ingewikkelde formules wil. ik zou het namelijk fijn vinden als ik het zelf ook nog snap.
groetjes
Henrico -
-
Ha Henrico!
Dat ziet er al goed uit! Ik begrijp dat je aan de hand van je deelvragen de geschiedenis van bruggen wil onderzoeken. Een interessant onderwerp! Ik denk dat het bouwen van een maquette inderdaad veel tijd kost, maar dit kan je natuurlijk op allerlei verschillende niveaus doen. Als je een redelijk simpele maquette maakt kan dit een hoop verduidelijken. Ik zou er dus mee wachten en als je er tijd voor vindt beginnen met bouwen.
Over de laatste deelvraag: er zijn heel veel eisen waar een brug aan moet voldoen tegenwoordig. Er zijn veel verschillende soorten (denk aan tuibruggen, hangbruggen, boogbruggen etc), dus misschien kan je je focussen op bijvoorbeeld alleen boogbruggen? Deze soort is namelijk al zo oud als de Romeinen en er zal een leuke geschiedenis van te maken zijn.
Hopelijk kan je hier wat mee!
Groetjes Pauline
-
hey pauline,
zoals ik in mijn vorige reactie had gezegd heb ik mijn deelvragen veranderd, omdat ik eigenlijk niet goed met deze vragen uit de voeten kan.
dit zijn mijn nieuwe deelvragen:
- hoe bouwden de romeinen hun bruggen.
- waardoor waren de bruggen zo sterk dat ze er nu nog staan (deze vraag kan eventueel een sub vraag zijn).
- hoe werden bruggen gebouwd in de middeleeuwen.
- hoe werden bruggen tijdens de renaissance gebouwd.
- hoe worden tegenwoordig bruggen gebouwd.
- sinds wanneer is men begonnen met het berekenen van hoe een brug moest worden gebouwd.
- hoe wordt dat tegenwoordig gedaan.
- waar moet op worden gelet bij het bouwen van een brug, dus zijn er bepaalde eisen waar de brug aan moet voldoen.
en tot slot wil ik eigenlijk ook een maquette bouwen alleen ik weet niet of ik daar dan nog tijd over voor houd om dat te doen.
groetjes
Henrico de Vries -
hey pauline,
ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
bedanktgroetjes
Henrico de vries