aardbevingsbestendig bouwen PWS
-
Hallo,
Ik doe samen met iemand uit mijn klas ons profielwerkstuk over aardbevingsbestendig bouwen. We willen onderzoeken welke constructie het best werkt tegen aardbevingen. maar als we dit willen testen moeten we iets hebben om een aardbeving na te bootsen, dus hoe kan je het best een aardbeving nabootsen?
Mvg, Niels en Tobi havo 4 -
Ha Pauline,
Wij hebben hieronder een hoofdvraag en een aantal deelvragen bedacht.
hoofdvraag: Wat is de beste manier om de gevolgen van aardbevingen op gebouwen zo klein mogelijk te maken?
deelvragen:
• Hoe werken aardbevingen?- Verschillende soorten aardbevingen
- Ontstaan aardbevingen
• Gevolgen aardbeving? - Wolkenkrabber, flat, huis
• Hoe kun je een aardbeving meten?
• Welke krachten komen er vrij bij een aardbeving?
• Welke krachten werken er op het gebouw?
-verschillende soorten golven bij aardbevingen?
• Welke Bestaande oplossingen zijn er al? - Hoe zitten de constructies in elkaar?
• Wat gebeurd er met een gebouw tijdens een aardbeving?
We zijn voor ons profielwerkstuk van plan een gebouw na te maken in het klein en daaronder willen wij twee systemen testen. Om te kijken welk systeem het minst gevolg heeft op aardbevingen. De systemen die wij willen testen zijn het donutsysteem en het rolsysteem. We willen het gebouw op allebei de systemen kunnen neerzetten zodat we kunnen zien welk systeem het best werkt. Maar we hebben een probleem want we weten niet hoe we het donutsysteem ik het klein kunnen namaken. Weet u hoe we dat het best kunnen maken? En als we onze maquette af hebben kunnen we deze dan testen bij u?
Gr Niels en Tobi Havo 5
-
Ha Niels en Tobi!
Jullie zijn helemaal aan het goede adres! Op het Science Centre hebben wij net een nieuwe aardbevingssimulator. Hierop kan je je eigen gemaakte constructie testen met nagebootste aarbevingen. Hebben jullie al hoofd- en deelvragen?
Ik ben benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Hallo Pauline,
Voor ons is het nog niet helemaal duidelijk hoe we het donutsysteem in de fundering met de heipalen moeten namaken. Wij hebben een bestand bij dit bericht toegevoegd en daar zie je 2 verschillende funderingen welke moeten we namaken? Voor de rest was uw uitleg duidelijk.Mvg, Niels en Tobi
-
Ha Niels en Tobi!
Goede hoofd- en deelvragen!
Het testen van het donutsysteem lijkt me inderdaad lastiger om te testen dan het rolsysteem. Ik heb me ingelezen in het donutsysteem, en deze manier van aardbevingsbestendig bouwen heeft veel te maken met de fundering. Dat wil zeggen, wanneer je dit systeem wil testen moet je de heipalen waaraan de donut vast zit ook nabootsen. De werking van heipalen berust op het feit dat de paal wrijving heeft met de ondergrond (dit is meestal zand, want klei is te zacht). Wanneer je dus dit systeem wil gaan testen, moet je niet alleen de donuts maken, maar ook een paalfundering en een (representatieve) ondergrond.
Een paalfundering zouden jullie kunnen nabootsen door simpelweg het plaatsen van palen in een bak met zand, waarop jullie constructie wordt gemaakt. De donut zouden jullie dan kunnen namaken door bijvoorbeeld een O-vormig stuk hout (of ander materiaal) te zagen.Bij het doen van een onderzoek moeten natuurlijk alle omstandigheden hetzelfde zijn behalve het te onderzoeken fenomeen. Dit houdt in dat wanneer jullie het donutsysteem op bovenstaande wijze testen, ook het rolsysteem op een zelfde ondergrond gemaakt moet worden. Zorg dan dus voor identieke bakken dezelfde grond er in.
Dit idee zouden jullie verder kunnen uitwerken en kijken of dit haalbaar is.
Met betrekking tot het testen op het Science Center: binnenkort wordt de nieuwe aardbevingssimulator opgeleverd en dan zouden jullie hiermee aan de slag kunnen. De precieze datum dat de plaat klaar is is nog onbekend, dus hier zal ik jullie over op de hoogte houden.
Zijn jullie vragen hiermee een beetje beantwoord?
Ik ben benieuwd naar jullie uitwerking!
Groetjes Pauline
-
Beste Niels en Tobi,
Dat is helemaal aan jullie. Als het goed is hebben jullie je helemaal ingelezen in deze techniek, en kunnen jullie zelf het beste inschatten welke manier van nabootsen de beste resultaten zal geven!
Als jullie een Programma van Eisen hebben voor het donutsysteem kan ik jullie wel helpen met kiezen!
Groetjes Pauline