PWS Aardbevingsbestendig bouwen
-
Hoi,
Wij zijn leerlingen uit 5VWO en we doen ons profielwerkstuk over aardbevingsbestendig bouwen.
We willen graag zelf 3 constructies bouwen en die testen op de aardbevingssimulator in het Science Centre.
Deze 3 constructies van gebouwen willen we graag thuis maken, dus vroegen we ons af welke materialen we het beste kunnen gebruiken bij het bouwen (suikerklontjes? kunststof? hout?).Alvast bedankt,
Carlijn, Zoé en Chantal -
Ha meiden!
Interessant onderwerp hebben jullie gekozen! We zijn op het Science Centre aan het werk aan een nieuwe aardbevingssimulator, en deze is bijna af. Jullie zijn dus zeker aan het goede adres!
Maar voordat het zover is, gaan we even bij het begin beginnen. Om een goed onderzoek op de stellen, zijn er hoofd- en deelvragen nodig. De proef die jullie vervolgens gaan uitvoeren, heeft als doel het antwoord geven op (een van de) vragen. Ga eerst dus na: Wat willen we precies weten over constructies en aardbevingen? Een constructie kan op vele manieren falen, dus hieruit zal één aspect uit gekozen moeten worden. Denk hierbij aan: de fundering, het materiaal, de soort constructie, de manier van bouwen, etc. Het gekozen aspect zal in een later stadium de variabele worden bij de proef, en de rest van de omstandigheden zal bij de proef gelijk moeten zijn. Jullie zijn al aardig op weg, nu nog iets specifieker!
Als de hoofd- en deelvragen er zijn, kunnen we daarna een proef opzetten en die gaan uitvoeren.
Laat maar weten of het lukt met opstellen van de vragen. Ik ben benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline,
Bedankt voor je reactie! Onze hoofdvraag is: Hoe bouw je een aardbevingsbestendig gebouw?
Onze deelvragen zijn:
• Wat zijn de gevolgen van een aardbeving op een gebouw?
• Welke materialen zijn aardbevingsbestendig?
• Met welke technieken kan je een gebouw aardbevingsbestendig maken?We willen graag de laatste deelvraag ondersteunen met een onderzoek. We hebben besloten om 3 bijna identieke gebouwen te maken. Een van de drie gebouwen wordt een controle-experiment, een bevat een tuned mass damper en een heeft base isolation. Dit wordt dus de variabele, de aardbevingsbestendige techniek die toegepast is. We gaan bij het bouwen uit van een standaard constructie als basis, dus we vroegen ons af welke materialen we hiervoor het beste kunnen gebruiken. We willen namelijk wel graag verschillende uitkomsten bij de verschillende gebouwen, dus we moeten niet te fragiele of te stevige gebouwen maken. De uitkomst van dit onderzoek is geen antwoord op de deelvraag waar die bij hoort, maar het onderzoek werkt illustrerend.
We hopen dat je ons kan helpen met de materiaalkeuze :)
Groetjes Carlijn, Zoé en Chantal
-
Haa meiden!
Eerst even een praktische vraag: Wanneer moeten jullie de hoofd- en deelvragen inleveren? Ik ben deze zomer zelf namelijk niet beschikbaar, dus na deze week kan ik jullie voor tijdje niet meer helpen!
Verder zou ik jullie hoofdvraag nog veel meer specificeren. De vraag 'Hoe bouw je een aardbevingsbestendig gebouw?' heeft te veel antwoorden. Ik denk dat het veel leuker is om hier een klein aspect uit te pakken. Zoals ik al zei in mijn vorige berichtje: een constructie kan op heel veel punten falen. Met deze hoofdvraag ga je waarschijnlijk als antwoord een waslijst aan voorwaarden krijgen voor een aardbevingsbestendig gebouw. Ik denk dat het dus leuker voor jullie is om echt één aspect te kiezen!
Jullie deelvraag: 'Met welke technieken kan je een gebouw aardbevingsbestendig maken?' bracht me op het idee om misschien meer in de richting te zoeken van bestaande gebouwen. Kijk eens naar deze link: http://www.kennislink.nl/publicaties/aardbevingsbesteding-bouwen. Kijk eens naar het kopje 'dempende slinger'. Misschien kunnen jullie onderzoeken met welke technieken je een bestaand gebouw veiliger kan maken, door bijvoorbeeld toepassing van een slinger, of met rubber en veren. Zo werk je met verschillende materialen en technieken, en is de vraag al meer gespecificeerd. Je zou ook nog eens een bepaald type gebouw kunnen kiezen (bijvoorbeeld 'wolkenkrabbers met een hoogte van ... m').
Ik hoop dat ik jullie hiermee weer een beetje op weg help!
Groetjes Pauline
-
Hello!
Dat ziet er al goed uit! Ik heb zelf het vak over aarbevingen nog niet gehad, dus ik ben wat research aan het doen bij mensen die er iets meer over weten dan ik.
Ik ben er dus mee bezig, maar het kan misschien nog een paar daagjes duren.
Jullie horen van me!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline!
Bedankt voor je antwoord! We zijn nu al een heel eind met ons profielwerkstuk, het enige wat we nog moeten doen is de 3 gebouwen maken en testen. We zijn goed geholpen door onze PWS-begeleider wat betreft de hoofd- en deelvragen, dus hier hebben we geen vragen meer over.
Wel vragen we ons nog steeds af welk materiaal we het beste kunnen gebruiken voor het maken van de basisconstructie van onze gebouwen. Hout leek ons wel een geschikt materiaal, maar levert dit de beste resultaten op als we de gebouwen gaan testen op de aardbevingssimulator?
Groetjes Carlijn, Zoé en Chantal
-
Hoi dames,
Pauline is op het moment op vakantie en dus beperkt beschikbaar.
Ze geeft wel antwoord, maar het zal iets langer duren dan je van d'r gewend bent!Groetjes,
Joris
-
Hee meiden!
Wat goed dat jullie al zo ver zijn!
Ik denk inderdaad dat hout een goed materiaal zal zijn om de basisconstructie van te maken. Waarin willen jullie dan het verschil gaan maken tussen de 3 verschillende gebouwen? Gaan jullie werken met verschillende soorten verbindingen, of verschillende soorten constructies?En wat zijn de hoofd- en deelvragen uiteindelijk geworden?
Zoals Joris al aangaf ben ik op vakantie, dus mijn volgende antwoord zal weer op zich laten wachten;)
Groetjes,
Pauline