Aardbevingsbestendig bouwen in Groningen
-
Hoi Noor,
Ik zou het wel fijn vinden als ik begeleid zou kunnen worden. Ik weet niet wanneer het handigst is, maar als ik de woensdag en het weekend mijd kom ik op de volgende data; 8,9 en 11 februari. Daarnaast heb ik een mail ontvangen met een aantal handige links m.b.t. de workshop. De lezing zelf kon helaas niet opgestuurd worden maar dat is ook heel begrijpelijk.
Groetjes Sarah
-
Hoi Noor,
Ik zie dat ik inderdaad je vraag niet had beantwoord maar ik heb zeker interesse in een experiment in het aardbevingslab. Ik zal het principe van mijn experiment dan wat aanpassen zodat ik dan kijk hoe een constructie reageert op een aardbeving.
Ik heb ook gekeken naar die workshop en heb daar geïnformeerd, het is nog even wachten op een reactie.
Groetjes Sarah
-
Beste Sarah,
Het is mij niet duidelijk wat je vindt van het aanbod een proef te komen doen bij het aardbevingslab in het Science Center. Het is niet een directe proef met polystyreen, maar kan wel inzicht geven in de wijze waarop een constructie reageert op bevende grond en hoe dit verbeterd kan worden. Wil je toch met polystyreen bezig, dan zul je contact moeten zoeken met een bedrijf dat zich daar mee bezig houdt. Ik vond deze workshop bijvoorbeeld - die is wel al geweest, maar misschien kun je contact met ze leggen en onderzoeken wat er in de workshop wordt verteld.
Wat betreft de twijfel mbt de gewijzigde normen; wanneer je dit duidelijk vermeldt dat er nog onzekerheden bestaan, is er niets aan de hand!
Succes,
Noor
-
Ha Sarah,
Dan verwelkom ik je dus aankomende donderdag om 14u in de hal van het Science Center, mijnbouwstraat 120. We zullen dan samen het aardbevingslab in waar jij een aantal constructies kan testen die je er ter plekke maakt. Daarnaast kan je inhoudelijk hier en daar wat bijsturen. Heb je specifieke vragen, dan hoor ik dat graag - dan kan ik mij hierop voorbereiden.
Groet,
Noor -
Hoi Noor,
14:00 uur is goed!
Groetjes Sarah
-
Ha Sarah,
Zelf ben ik donderdag 11 februari aanwezig. We kunnen om 14.00 uur afspreken op het Science Center, schikt jou dat?
Groet,
Noor
-
Beste Sarah,
Zou je dit filmpje eens kunnen bekijken? Hierop staat de vloer in het Science Center afgebeeld. Zoals je ziet, zijn er beperkte constructiematerialen te verkrijgen. Hiermee ga je morgen aan de slag. Bedenk voor jezelf daarom van tevoren al wat het verschil tussen de constructie van een doorzonwoning en Oldambtster boerderij is.
Grt.
-
Hoi Noor,
Ik weet niet of dit mogelijk is, maar ik zou willen kijken naar de constructie van een doorzonwoning en een constructie van een Oldambtster boerderij.
Groetjes Sarah
-
Zou je je ook nog officieel kunnen aanmelden voor morgen via deze link?
Dank!
-
Hoi Noor,
Ik was bezig met de berekening van resonantie. Alleen kom ik er niet helemaal uit welke formule ik moet gebruiken voor de eigenfrequentie. Ik kom telkens bij T= 2π*√(m/ C). Ik dacht deze formule alleen van toepassing was op een massa- veer systeem. Kan ik deze formule dan wel gebruiken?
Groetjes Sarah
-
Ha Sarah,
Om inzicht te krijgen in het dynamische gedrag van, in dit geval, een woonhuis tijdens een aardbeving waarbij een steeds wisselende kracht op de voet van het gebouw plaatsvindt, moet het mechanische systeem geschematiseerd worden - het massa veersysteem.
Zoals het collegedictaat Dynamica van systemen (CT2022) beschrijft
[i]"In het algemeen zijn de massa en elasticiteit in een constructie min of meer continu verdeeld over de constructie(delen). De eerste poging zou dan ook kunnen zijn om een model te ontwikkelen, dat rekening houdt met een dergelijke verdeling. Vaak echter zijn de massa en elasticiteit zodanig verdeeld, dat we van een deel van de constructie ofwel de massa ofwel de elasticiteit kunnen verwaarlozen. Dit levert een belangrijke vereenvoudigen op. "[/i]Zodoende kunnen de kolommen als veren worden beschouwd met een stijfheid k= 12EI/l^3.
Bij een uitwijking u van de vloer worden de kolommen gelijk belast. De kracht van kolom op vloer is voor beiden dan ook gelijk: F1 = k1u, F2 = k2u. Dit kun je omschrijven als F = F1 + F2; F = 2k1u en dan volgt hieruit dat het geheel kan beschreven worden als 1 veer met stijfheid k = 2k1.
Zo kom je tot het massa veersysteem.In reactie op je vraag, klopt het inderdaad dat je deze formule voor dit systeem gebruikt. Dit kun je opsplitsen in de [i]eigenhoekfrequentie[/i] omega, met de formule [i]omega=WORTEL(k/m)[/i].
Het draait dus zeker ook om de fundering. Hier zul je aannames in moeten doen, gezien je niet alle informatie hebt. Een grove inschatting kan goed.
Succes.
Groet,
Noor -
Hoi Noor,
Ik snap nu inderdaad dat het terug te brengen is tot een massa- veer systeem. Alleen hoe bereken ik de EI om de stijfheid te kunnen bepalen?
Groetjes Sarah
-
Goedemorgen Sarah,
De E staat voor de elasticiteitsmodulus. Die is gegeven voor het materiaal dat je gebruikt. De I staat voor het traagheidsmoment. Voor een doorsnede te berekenen als 1/12bh^3. Je zult hier aannames in moeten maken om het 3D model te vereenvoudigen naar het massaveersysteem. Let op de eenheden!
Groet,