pws: wolkenkrabbers
-
Hallo,
mijn naam is sandra en ik hou mijn pws over wolkenkrabbers. Mijn onderzoeksvraag leidt: Hoe hoog is de hoogste wolkenkrabber die wij in Nederland kunnen bouwen? Een van mijn deelvragen is: Hoe zou de hoogste wolkenkrabber eruit kunnen zien op (….) schaal? ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, daarnaast weet ik nog niet welke schaal het beste is en welke materialen ik moet gebruiken? kunt u mij hierbij helpen?graag hoor ik zo snel mogelijk van u,
groetjes Sandra -
Dag @sandraRam,
Om te beginnen is er niet 1 universeel ontwerp voor een wolkenkrabber. Wanneer je op het internet kijkt zie je dit ook. De reden waarom gebouwen zo gemaakt worden heeft te maken met de wil van de architect tegen wat er mogelijk en haalbaar is. Wanneer je als architect een gebouw wil maken wat er vet uitziet dan zijn er de civiele mensen die uiteindelijk gaan kijken of deze uitkomst wel rendabel is. Met oog op duurzaamheid, efficiëntie en het functioneren van het gebouw zelf.
Wanneer je kijkt naar het ontwerp van de hoogste wolkenkrabber zal ik schatten dat deze rond de kilometer ligt in hoogte. Wanneer je dit soort gebouwen construeert krijg je in de top van het gebouw te maken met enorme windbelastingen. Deze belastingen moeten allemaal weer afgedragen worden aan de fundering. Hierdoor zie je ook vaak bij wolkenkrabbers dat ze spits zijn aan de bovenkant en dik zijn aan de onderkant. Hiermee bedoel ik te zeggen dat er aan het ontwerp geen strikte regelementen zitten als het maar natuurkundig verklaarbaar is.
Voor het nabootsen van het bouwwerk zou ik ijsstokjes met lijm gebruiken. Misschien kan je mikken op een hoogte van 1 meter? Dan is de schaal ongeveer 1:1000.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen en misschien is het handig als we nog even hierover videobellen!
Laat maar weten als dat wilt.
Max